Sunday, January 25, 2009


Apabila Nazree berkokok, pening lalat kita?

Insan bernama nazree memang memeningkan kepala pendokong gerakan Islam. Bagi saya tindakan sdra nazree adalah tepat. Kita tidak harus memilih bulu dalam soal rasuah. Pun begitu pihak sdra nazree harus membuat kajian lebih lanjut berkaitan perkara tersebut.

Anak Exco Terengganu dapat zakat, adakah ia boleh dikategori penyalahgunaan kuasa jika zakat itu dibahagikan asnaf fisabillillah. Masa aktif dalam PBMUM dulu, penulis dan sahabat pernah membuat program di Sungai Petani. Pengetua sekolah ini meletakkan program ini dalam program Islam agar ia disertai oleh pelajar Islam sedangkan kami jalankan program motivasi.

Selagi tidak menyalahi syariat dan menegakkan Islam, saya berpendapat kita seharusnya bijak menggunakan jawatan kita demi Islam. Kedudukan PTD, pegawai JAKIM(apa khabar Hanif Baderun?) atau apa jua jawatan yang boleh membantu agama.

Dalam kisah ini, perkara yang lucu ialah ada seorang pak alim yang menyatakan thiqahnya pada sdra nazree. Wahai pak alim, thiqahlah sdra kepada sang murabbi seumpama Tuan Guru Yahya Othman dan Tuan Guru Haron Din. Thiqah anda kepada orang yang belum teruji dan bergaya ala Ruslan Kassim, satu yang mendukacitakan. Saya ingat pak alim kita dah masuk fasa baru pemikirannya sejak berkawan dengan sdra sosialis kanan tetapi ada lagi daki-daki keanak-anakkan yang bergayut pada pemikirannya.

Apapun sdra nazree dan sdra pak alim, kalian teruskan perjuangan. Saya harapkan saya dan kalian tidak tersesat jalan. Saya cukup kesian kepada saudara Ezam yang melakukan tindakan tidak cerdik akhir memakan diri. Maaf saya cakap, sdra Ezam jadi macam orang gila. Kembali Ezam, kembali kita ke pangkal jalan.

26/1/09
Taman Fajar, Sandakan

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...