Thursday, May 22, 2008

ALUMNI PIMPINAN GMI SELEPAS KAMPUS

ALUMNI PIMPINAN GMI SELEPAS KAMPUS
Oleh ahli biasa PMIUM berkad ahli: PMI 0179/01

Ramai pimpinan GMI tidak berminat untuk aktif dalam PAS selepas alam kampus. Bukan mereka tidak menyokong gerakan Islam tetapi banyak keuzuran untuk mereka aktif. Jadi yang mampu lakukan adalah dari segi kewangan dan undi sahaja. Ada beberapa faktor;

bekerja dengan kerajaan
keluarga
kesibukan kerja
tempat tinggal

Ada juga pimpinan GMI terasa amat bebas apabila keluar kampus kerana jawatan dalam GMI membuat mereka terkongkong. Ada juga yang aktif dalam GMI untuk mencipta sejarah tersendiri. Selepas kampus menjauhi gerakan Islam.

Sebenarnya, Saya tak nak masuk dalam rumahtangga dalaman GMI terutamanya PMIUM tetapi sebagai ahli PMI 0179/01 saya rasa bertanggungjawab juga memberi respon walaupun saya adalah ahli PMIUM yang hina-dina dan bukan AU yang unggul itu. Ada tiga yang penting selepas alam kampus bagi pimpinan GMI:

ukhwah sesama pimpinan dan ahli GMI serta keluarga mereka. Setiap peringkat atau batch perlu ada buku maklumat yang disertai gambar dan alamat hubungan bagi ahli kenali mengenali dan berhubungan. Ini tidak, generasi A tidak mengenali generasi X. Akibatnya ukhwah longgar dan terbiar.
membantu atau menyertai gerakan Islam
dakwah ke dalam masyarakat sekeliling termasuk dalam persekitaran tempat kerja. Ini tidak, ramai pimpinan GMI hilang budaya keGMIannya setelah berada di luar kampus. Sepatutnya kalian mentarbiah umat bukannya mengikut persekitaran umat yang terbiar akhlaknya ini.

Underground atau NGO?

Dalam membawa sesuatu misi untuk umat kita boleh menggunakan dakwah secara underground dan terbuka. Di Malaysia, suasana di sini membolehkan kita melakukan dakwah dan usaha penerusan gerakan Islam secara terbuka dengan menjadikan ahli GMI menyertai NGO. Jangan terlalu bersembunyi sangat dalam ruangan yang sempit itu. Keluar berbakti, beramal dan bermanfaat untuk umat.

Walau bagaimanapun, keahlian mesti bersifat terhad dan teliti. Kualiti harus diutamakan bukannya kuantiti. Jika kita ingin memasuki JIM sebagai contoh, kita perlu meminta sokongan daripada seorang ahli JIM. Maknanya, kita mesti minta sokongan daripada ahli IRC. Barulah kita jadi ahli JIM. Teliti dan ada kualiti; sebab itu ahlinya adalah yang terpilih sahaja.

Di UKM, NGO bagi unit dalaman ISIUKM iaitu Islam Penyelamat Ummah(IPU) adalah JASA. Seeloknya para pimpinan JASA membuka keahlian kepada semua ahli ISIUKM. Cadangan PMIUM untuk mewujudkan alumni PMIUM selepas makan malam PMIUM pun masih berdebu tanpa pelan pelaksanaan.

Ya, jika kita nak ahli NGO berkualiti semestinya ahli dalaman lebih berkualiti. Tetapi adakah kita yakin kualiti masa persekitaran kampus masih segar selepas berjauhan dengan kampus?. Masa duit ada dan berkerjaya, tidakkah faktor ini mempengaruhi ahli unit dalaman tersebut?.

Jadi pimpinan NGO kampus boleh pilih sama ada nak jadi macam ABIM atau JIM. JIM asasnya adalah ahli dalaman yang dikenali IRC. Manakala ABIM dianggotai oleh PKPIM dan sekutunya yang pelbagai lebih terbuka daripada IRC.

Keahlian NGO terbuka atau tidak?

Keahlian adalah terbahagi dua. Satu keahlian automatik bagi AU yang unggul itu dan keahlian bertapis bagi orang awam(termasuk suami atau isteri AU yang unggul itu). Orang awam mesti dikaji dahulu latar belakang dan memerlukan dua sokongan ahli persatuan termasuk seorang di kalangan AU yang unggul itu.

Angkatan Alumni Mahasiswa Islam Malaysia(AMIM)

Sejak dulu lagi penulis mencadangkan agar mantan pimpinan GMI mengadakan alumni pimpinan GMI bagi kesinambungan kewujudan GAMIS. Ia boleh memperkukuhkan perjuangan Islam, membantu adik-adik mahasiswa dan mengeratkan ukhwah kekeluargaan.

Contoh alumni GMI yang baik ialah JIM, ABIM, ISMA dan HALUAN. Saya mengharapkan pimpinan GAMIS boleh mewujudkan AMIM dengan menyatukan semua alumni PMI-PMI kampus di bawah satu organisasi pusat.

Alumni GMI perlu dipimpin oleh Orang yang berpengalaman?

Ya, lihat HALUAN dipimpin oleh Abdullah Sudin dan JIM dulunya dipimpin oleh Saari Sungib. Jadi, alumni GMI perlu dipimpin oleh orang yang berpengalaman dan disokong oleh adik lepasan kampus yang bersemangat. Biar pimpinan yang akan dilantik berduit dan berkerjaya ‘besar’ supaya organisasi ini tidak mengemis.

Untuk alumni PMIUM sebagai contoh:

Presiden: Muhammad Husien(ahli parlimen Pasir puteh)
Tim Presiden: Dr Zulkifli(APIUM)
Naib Pres 1: Nasir Zakaria
Naib Pres 2: Zuhdi Marzuki
Naib Pres 3: UZAR
S/U Agung: Misbahul Munir
Tim S/U Agung: Nazri Chik
AJK: Annual Bakri(S/U Politik Ustaz Nik Aziz dan bekas Presiden PMUM)
Huzairi Husein(Presiden PMIUM/pelopor GAGASAN)
Faisal Abdul Rahman
Borhan Che Daud
Jamaludin Ramli
Izwan Yusof


Sayap Remaja
Ketua:Ramadhan Fitri
Timb;Tuan Kamarul
Naib :Hanif Baderun

Sayap Wanita
Ketua: Ustzh Naemah


Ini adalah gabungan nama impian agar alumni GMI tajaan GAMIS atau PMIUM mampu bersaing dan maju umpama HALUAN atau ISMA untuk berbakti kepada umat.

Jadi alumni GMI bersifat NGO seperti Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina, UKP UM dan JASA UKM (IPU atau MAMPU) mesti mengambleng tenaga memajukan alumni kalian. Bagi pimpinan muda yang ada sekarang pujuk pimpinan hebat kalian untuk memimpin alumni kalian. Jangan masa zaman mahasiswa sahaja berkobar-kobar, selepas itu habuk pun tiada.

Maafkan saya menyibuk. Tetapi saya adalah ahli biasa PMIUM berkod PMI 0179/01. dan saya tak pernah pecat diri saya sebagai ahli PMIUM. Macam che det pula..


17/5/08

1 comment:

Nujum Timur said...

Masalahnya, paradigm kita x berani melangkah mara.

Orang muda biasalah kalau buat salah, kerana kurang pengalaman.

Masalahnya, kita takut untuk gagal dan bersalah. Sampai bila pun kita susah nak mendapat pengajaran jauh lagi kejayaan.

ZAINULFAQAR.wordpress.com
Bekas ahli PMIUM yang xde jawatan!

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...