Sunday, April 22, 2018

Sokong PAS = Sokong Islam?


Sokong PAS = Sokong Islam?

Jawapannya ialah YA, jika seseorang INDIVIDU itu:
1. Yakin dan faham tentang Islam sebagai addin, syumul dan penyelesai masalah duniawi-akhirat. Keyakinan dan kefahaman ini menyebabkan individu tersebut menegakkan Islam dalam dirinya secara ikhlas dan istiqamah sehingga muncul keluarga Islam, masyarakat Islam, negara Islam dan tamadun Islam.
2. Menjaga akhlak dengan akhlak Islam. Berfikir cara Nabi Muhammad SAW dan mengikuti sifat Nabi.
3. Mendokong pemimpin bertaqwa dan beradab dengan ulama.
4. Memposisikan Islam dalam semua aspek kehidupan termasuk ekonomi, sosial, politik dan perundangan.
5. Mentarbiah diri dengan ilmu Islam. Menjaga diri dengan sifat ‘warak’ melalui suasana Islam.
“Sokong PAS adalah perkara baik. Sokong perkara baik diberi pahala. Dapat banyak pahala, insya Allah ke Syurga” Logiknya menyokong PAS adalah menyokong Islam. Menyokong Islam insya Allah ke syurga.

Jadi, tidak sokong PAS bermakna tidak sokong Islam?
Jawapan ialah Ya, jika INDIVIDU dalam parti selain PAS itu:
1. Orang beriman dan bertaqwa termasuk alim ulama yang berada dalam sesebuah parti tertentu gagal menegakkan Islam dalam parti tersebut. Paling malang orang beriman dan bertaqwa terpengaruh dengan pemikiran dan budaya parti tersebut yang bersalahan dengan Islam.
2. Tidak yakin dengan Islam sepenuhnya atau mempunyai keyakinan separuh-separuh. Islam ditenggelam dan ditelan oleh ideologi mengikut kehendak akal-nafsu semata-mata.
3. Gaya hidup termasuk akhlak dan cara fikir yang jauh daripada Islam.
4. Menyokong dan tenggelam dalam perkara maksiat dan perkara mungkar seperti sokong LGBT yang berdosa dan tidak menguntungkan Islam.
5. Gagal menjinak dan menambah kefahaman bukan Islam dengan Islam.

Sebenarnya Islam = diri kita.
1. Islam atau tidak, bergantung kepada keakuran individu dan keyakinan individu kepada kalimah syahadah yang dirangkum dalam Rukun Islam dan Rukun Iman.
2. Organisasi termasuk parti hanyalah medan perjuangan, wasilah untuk kita berbakti atau berkhidmat untuk Islam, jihad kita menambah pahala, alam tarbiah diri dalam menambah amal dan ‘penjaga’ sifat warak kita. Setiap individu boleh berada dimana-mana organisasi untuk menegakkan Islam mengikut posisi dan kemampuan masing-masing. Cuma yang terbaik ialah dalam organisasi Islam.
3. Entah siapa yang suka fitnah atau membuka pintu peluang fitnah yang menyatakan PAS adalah Islam dan mengkritik Haji Hadi adalah mengkritik Islam. Jangan membuka ruang fitnah.
4. Ikut al-Quran dan hadith. Belajar dengan pelbagai guru agama serta beradab dengan ulamak dan pemimpin Islam yang berjasa, insya Allah selamat daripada pegangan yang taksub, radikal, fanatik dan jumud.

Penafian
Tidak sokong Islam bukan bermakna mereka kafir. Tidak sokong makna tidak menyokong Islam sebagai addin, Islam yang syumul dan Islam sebagai jalan penyelesaian.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...