Monday, April 23, 2018

Membina Persepsi



[1]
Kadangkala pelik, kaum terpelajar juga terpengaruh dengan sifat buruk sangka dan malas berfikir. Lagi jelek, mereka terperangkap dengan sifat label-melabel, caci-mencaci dan bagai. politik sekitar hitam-putih antara kebencian UMNO-PAS-PH.
Kita biasa dengar orang mengunakan istilah Jebon, Munafik Haraki, Barua, Broker dan bagai. Kita juga biasa mendengar orang mengunakan istilah walaun, PAS totok, PAS Khawarij dan bagai.
2 X 5, 5 x2.

[2]
Dua-tiga tahun ini, Haji Hadi banyak mengunakan simpulan bahasa dan peribahasa.
Antaranya ‘bagai anjing menyalak bukit’. Kemudian Haji Hadi menambah apa yang disebalik bukit adalah babi. Kecoh mengatakan Haji Hadi menyatakan babi dan anjing pada musuh politik beliau. Padahal perkara yang dinyatakan oleh beliau adalah ‘seni’ dalam berbahasa.
Kesenian dalam bahasa diburukkan oleh orang didalam hatinya ada benci pada Haji Hadi.
Ayahanda Penulis pernah membela 10 ekor anjing. Memang tabiat anjing menyalak apabila menghidu bau anjing disebalik semak samun.

[3]
Ada yang dikata dan ditulis sesuai dengan perbuatannya.
Contoh istilah barua dan broker dilihat sesuai dengan orang melakukan ‘pengkhianatan’ dengan mengingkari keputusan dan arahan pemimpin sendiri dengan mengikuti pihak yang lain.
[4]
Kita seringkali menulis, kita sebagai INDIVIDU. Individu yang mempunyai pertimbangan dan pilihan dalam melakukan sesuatu (untuk ke syurga atau neraka). Individu yang bertanggungjawab ke atas setiap tutur-kata dan tulisan kita (pahala atau dosa).
Kita sebagai INDIVIDU, jangan ikut orang lain. Ikut dengan merujuk al-Quran dan Nabi Muhammad SAW, barulah selamat dunia akhirat.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...