Sunday, April 22, 2018

Perkara Rahsia yang Tak perlu didedahkan.


1. Pada ambe, ada perkara rahsia yang tidak perlu orang kebanyakan tahu seumpama pertemuan sulit, perundingan rahsia dan lain-lain kerana ia boleh mencetuskan fitnah dalam masyarakat. Perkara seperti perundingan PAS dengan Pak Lah dan kisah Dr Haron Din telefon TG Ahmad Awang dalam kes Perak tidak perlu didedahkan. Lihatlah natijah yang berlaku kepada PAS: fitnah sejak 2008 hingga 2015 dan perpecahan.
2. suatu kisah atau perkara sebalik tabir tidak perlu diberitahu atau didedahkan kepada umum bagi mengelak aib seseorang atau mencetuskan fitnah dalam masyarakat. Kemukakan kebaikan untuk orang awam, biar kepahitan dan keburukan disebalik tabir hanya kita sahaja yang telan. Barulah kita bermanfaat untuk umat dan pahala tidak berkurang.
3. Jangan nyatakan atau bincang perkara yang orang awam tak faham secara terbuka. Nik Aziz pada awal ditanya tentang bai'ah taklik, beliau menafikan adanya baiah taklik. Kenapa agaknya? Adah beliau berbohong?. Nik Aziz mungkin berbohong dan berdosa. Tetapi beliau mengelakkan dosa yang besar iaitu fitnah dalam masyarakat. Fitnah yang dibicarakan oleh orang tak berilmu (orang awam)tentang baiah taklik.
4. Kita hidup sebagai pendosa. Semoga Allah mengampuni dosa-dosa kita.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...