Followers

Saturday, June 18, 2011

Timbalan Presiden: Pembantu atau Penganti Presiden?



1. Timbalan Presiden adalah jawatan dua dalam satu iaitu pembantu dan penganti presiden. Persoalannya, mana lebih utama fungsi pembantu atau penganti presiden?. Ini menimbulkan dua mazhab dalam pemilihan seseorang timbalan presiden.

2. Sebenarnya, tugas pembantu Presiden tidak memerlukan kita menjadi Timbalan Presiden. Anda atau saya boleh menjadi pembantu Presiden. Pada pandangan penulis, timbalan presiden adalah penganti presiden. Oleh itu, pemilihannya adalah lakaran kepimpinan masa depan sesebuah organisasi.

3. Jika kita memilih timbalan presiden berasaskan hendak membantu Presiden, kelak nanti kita akan memperolehi Presiden yang tidak berpengaruh sekaligus menjejaskan kestabilan politik berorganisasi. Bayangkan setiap kali pemilihan ada orang mencabar jawatan Presiden. Kekerapan pertukaran presiden menyebabkan organisasi akan berpuak dan berpecah. Zaman ini agak sukar mencari politik kejujuran, politik sepakat, politik ukhwah dan politik adik beradik.

No comments:

Nota Diri

Nama: Mohamad Ridhwan Bin Alias

Pendidikan

+ Mendapat pendidikan dalam Ijazah Sarjana Muda Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (Major: Sejarah, Minor: Antropologi dan Sosiologi)

+ Diploma Pendidikan, MPTAA

Fokus Penulisan

+ Sejarah dan politik terutamanya di Malaysia, Timur Tengah, Gerakan Islam dan Gerakan Mahasiswa/Anak Muda.

Penafian

+ Penulis bukan ustaz
+ Penulis bukan pakar
+Segala pembacaan perlu dibuat lebih lanjut untuk pemurnian fakta.
+ Segala penulisan adalah pendapat peribadi.