Saturday, June 18, 2011

Timbalan Presiden: Pembantu atau Penganti Presiden?



1. Timbalan Presiden adalah jawatan dua dalam satu iaitu pembantu dan penganti presiden. Persoalannya, mana lebih utama fungsi pembantu atau penganti presiden?. Ini menimbulkan dua mazhab dalam pemilihan seseorang timbalan presiden.

2. Sebenarnya, tugas pembantu Presiden tidak memerlukan kita menjadi Timbalan Presiden. Anda atau saya boleh menjadi pembantu Presiden. Pada pandangan penulis, timbalan presiden adalah penganti presiden. Oleh itu, pemilihannya adalah lakaran kepimpinan masa depan sesebuah organisasi.

3. Jika kita memilih timbalan presiden berasaskan hendak membantu Presiden, kelak nanti kita akan memperolehi Presiden yang tidak berpengaruh sekaligus menjejaskan kestabilan politik berorganisasi. Bayangkan setiap kali pemilihan ada orang mencabar jawatan Presiden. Kekerapan pertukaran presiden menyebabkan organisasi akan berpuak dan berpecah. Zaman ini agak sukar mencari politik kejujuran, politik sepakat, politik ukhwah dan politik adik beradik.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...