Friday, June 03, 2011

Perubahan Oh Perubahan

Perubahan
“...memerlukan perubahan dan mempastikan sentiasa dalam proses perubahan seperti air mengalir dari gunung ke bukit dan seterusnya ke sungai, ia mengalir dan bersih serta boleh dimanfaatkan. Tetapi air yang bertakung, tidak mengalir dan tidak berubah adalah kotor dan tidak boleh digunakan kerana ia memudarat”

Begitu ucapan dasar TG Fadzil Noor tentang perubahan. Saya memahami perubahan yang dimaksudkan perubahan positif. Perubahan boleh diakibatkan dua keadaan iaitu positif dan negatif. Perubahan positif sesuai dengan konsep hijrah.

Sistem dan organisasi serta pemainnya mesti berada dalam proses perubahan agar ia sesuai dengan realiti semasa dan menepati kehendak zaman. Keupayaan kita berubah tanpa menghilangkan asas-asas matlamat dengan pendekatan menepati zaman membolehkan kita terus relevan.

Dalam dunia sekarang, pengurusan, pemasaran ‘produk’ dan komunikasi antara elemen penting yang perlu berada dalam sesebuah organisasi. Perubahan minda, sikap serta kehendak ‘masyarakat pengguna’ perlu disantuni dengan cermat dan berhikmah.

Orang mengatakan perubahan dapat dilakukan dengan perubahan kepimpinan. Pemimpin merupakan pemain perubahan. Walaubagaimanapun, perubahan adalah hasil kolektif keseluruhan struktur organisasi dan sistem. Maknanya, pengantungan perubahan dilakukan oleh seseorang pemimpin hanya sedikit peratusannya.

Di Malaysia, proses perubahan sangat perlahan. Kita takut untuk berubah, takut bereksperimen, takut kegagalan. Proses perubahan di negara kita gagal kerana pemain utamanya mempunyai kepentingan peribadi, kronisme, rasuah, kemalasan dan tidak disokong oleh sistem dan khalayak pelaksana.

Dalam gerakan Islam di Malaysia, saya kecewa apabila ramai orang melihat perubahan hanya pada perubahan kepimpinan. Saya tidak nafi pentingnya perubahan kepimpinan tetapi ada lagi yang lebih penting iaitu perubahan sistem, pendekatan dan perlembagaan organisasi.

Ikhwanul Muslimin Mesir terus memisahkan peranan jemaah dengan parti politik. Kebiasaannya, politik kepartaian merosakkan imej jemaah dalam persoalan perebutan kuasa. Manakala Partai Keadilan Sejahtera mengasingkan pentadbir kerajaan dengan ahli parti mereka agar imej ahli yang bermasalah tidak terpalit pada PKS. Ini satu perubahan yang berani. Adakah, jemaah Islam di Malaysia berani membuat eksperimen seperti ini?. Memperkasakan Majlis Syura Ulama pun kelihatan lembap.

Sekian lama PAS bergelumang dengan kepimpinan ulama, isu profesional vs ulama masih bergema setiap kali muktamar pemilihan. Beranikah perwakilan mewajibkan Presiden dan timbalannya daripada golongan ulama ditulis dalam perlembagaan?. PAS melalui MSU harus mengemukakan pelan jangka panjang wajah PAS pada masa depan yang hendak kita ukirkan dan pelan ini diserahkan kepada konvesyen, kemudian diusulkan ke muktamar. Sedih apabila kita jadikan muktamar pentas menghentam UMNO, sedangkan muktamar adalah wasilah untuk melakukan perubahan dalam PAS.

Oleh itu, perubahan senantiasa perlu agar hasil lebih berkualiti, lebih berjaya dan lebih positif. Kesegaran organisasi datang daripada proses perubahan yang istiqamah. Orang sekarang melihat kualiti ‘produk’. Jika tidak mahu berubah, kelak nanti kita akan rebah.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...