Friday, June 03, 2011

Muhammad Sabu: Jalan Ketiga Yang Berselekoh?



Penguasaan kelompok progresif liberal(prolib) dalam muktamar PAS 2011 memberi isyarat perwakilan mahu perubahan besar dalam hala tuju PAS. Perwakilan mahukan gerak kerja, pendekatan dan pemikiran kelompok progresif liberal dijadikan landasan baru dalam menghadapi cabaran UMNO-BN mengantikan pendekatan dan pemikiran tradisi kelompok pengasas kepimpinan ulama PAS.

Kejayaan kelompok liberal menggugat tradisi-tradisi garapan kelompok pengasas menandakan perwakilan dan ahli mahu perubahan dalam ‘tabu’ kepimpinan PAS. Kelompok progresif liberal dilihat bukan bertujuan meruntuh kepimpinan ulama tetapi meregenerasikan kepimpinan ulama dengan gagasan/cara yang baru. Majlis Syura Ulama, Dewan Pemuda, Dewan Ulama dan Presiden PAS perlu memberi ruang dan peluang kepada kelompok ini merealisasikan eksperimen mereka. Jawatan penting dalam parti seperti SUA(YB Nizar-cadangan), Pengarah piliharaya(Dr Dzukifli-cdag), Ketua Penerangan(YB Ir Saari Sungip atau Hanipa Maidin-cdg) dan Jabatan Penyelidikan (Dr Mujahid cdg) perlu diberi kepada kelompok ini. Sesi ini, tugasan Presiden memantau perjalanan organisasi dan penyatu kelompok-kelompok dalam PAS.

Dewan Ulama dan Dewan Pemuda yang dikuasai oleh kelompok pengasas dan Neo Tradisional akan memberi keseimbangan kepada pendekatan kelompok progresif liberal. Keseimbangan ini akan dapat menambah nilai ‘produk’ PAS kepada masyarakat. Selain mengkritik, DU dan DPPP perlu sedia ‘bersahabat’ dengan idea dan pendekatan kelompok progresif liberal.

Kelompok progresif liberal memberi sokongan kepada calon alternatif iaitu Muhammad Sabu. Muhammad Sabu dari segi pemikiran bukanlah tergolong dalam kelompok ini tetapi pendekatan yang digunakan oleh Muhammad Sabu dianggap mendekati pendekatan kelompok progresif liberal. Sokongan populis peminat tegar dan kelompok prolib memberi kelebihan undi kepada Muhammad Sabu.

Muhammad Sabu dilihat Timbalan Presiden Khas yang bertujuan menjayakan misi PRU 13. Muhammad Sabu seorang pro ulama, pro pakatan dan non Anwaris, beliau mempunyai kelebihan dalam mendekati massa terutamanya non muslim, anak muda, NGO, aliran pemikiran kiri dan rakan Pakatan Rakyat dalam memperjuangkan sesuatu isu. Pengalaman dan gerak kerja beliau dijadikan azimat berguna kepada PAS dalam menghadapi PRU 13 bahkan menghadapi Anwar sendiri jika Anwar bermasalah.

Adakah Muhammad Sabu menjadi Presiden PAS pada masa depan?. Jawapannya kemungkinan tidak, kecuali presiden PAS meninggal dunia. Muhammad Sabu dilihat Timbalan Presiden Sepenggal yang istimewa dalam menangani PRU 13. Dari segi politik dalaman, Muhammad Sabu akan terus dicabar oleh kelompok pengasas kepimpinan ulama bahkan kemenangan Muhammad Sabu membuka ruang agar kelompok progresif liberal menggugat jawatan Presiden dan Timbalan Presiden pada masa depan. Tiada lagi tradisi bahawa timbalan presiden adalah ulama. Cerita untuk ulama ditulis sebagai Presiden dan Timbalan dalam perlembagaan sudah basi.

Kemenangan Muhammad Sabu juga merencatkan kekukuhan pelapis baru[sebagai Presiden] pasca TGHH. Dari segi keupayaan politik TGHH masih boleh bertahan(dengan izin Allah) dalam dua penggal lagi. Dalam dua penggal akan datang, PAS perlu melatih seorang calon Presiden PAS. Antara pemimpin tersebut ialah Tuan Guru Tuan Ibrahim dan ustaz nasha bagi kelompok pengasas dan Dato Husam dan YB Solahuddin bagi kelompok progresif liberal. Ustaz Tuan Ibrahim dilihat kurang berpengalaman dalam organisasi dan kurang pengaruh diperingkat antarabangsa. Oleh itu saya sarankan, Ustaz Tuan Ibrahim dilantik Setiausaha Agung PAS[jika Presiden menolak kelompok PROLIB bagi jawatan ini} yang baru manakala Ustaz Nasha dilantik Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan. Kelemahan ustaz nasha ialah tiada bukti prestasinya dan tiada tapak politik akar umbi.

Ustaz Nasha dan Ustaz Tuan Ibrahim tiada isu menarik tentang mereka kecuali mitos rapat dengan UMNO. Perjuangan Muhammad Sabu selama ini membuka ruang media massa arus perdana mengungkit kembali isu lama terutamanya isu syiah. Seperti Anwar, Muhammad Sabu bakal menghadapi cabaran dalam usaha membunuh karekternya. Oleh itu, Muhammad Sabu perlu bersedia dan menjaga diri agar tidak terpalit dengan isu-isu peribadi yang boleh menjatuhkan imej PAS.

Saya mengharapkan Muhammad Sabu dan kelompok PROLIB menggunakan peluang ini membuktikan laungan pemikiran dan hujjah mereka bukan tin kosong atau retorik ala Anwar. Saya juga mengharapkan kelompok pengasas dan neo tradisionalis tidak menganggu jalan kelompok PROLIB dalam merealisasikan cara mereka. Ini masa mereka, kalian bantu mereka sebagaimana selama ini mereka membantu kalian. Takziah dan taniah kepada Muhammad Sabu dan kelompok PROLIB dan selamat berjuang. Kepada generasi pengasas, terus istiqamah dan muhasabah diri agar kalian dapat mengubah cara berfikir dan bertindak. Kalian juga perlu membuktikan hasil kerja kalian dalam Dewan Ulama dan Dewan Pemuda.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...