Sunday, June 19, 2011

Buang Negara Islam Dalam Mendepani Realiti Zaman?




1. Muammar Ghadafi, Saddam Husein, Mustafa Kamal, Gamal Nasser dan Hafiz Assad merupakan tokoh revolusi, tokoh perubahan dan tokoh rakyat pada awalnya. Rakyat terkhayal dengan agenda perubahan mereka. Tetapi mereka menjadi sang diktator pada kemuncak pemerintahan mereka. Oleh itu berhati-hati dengan agenda perubahan yang boleh merosakkan masa depan.

2. Perubahan sistem atau pendekatan harus diwacana atau dilakukan secara terancang bukannya spontan.. Kaedah spontan secara revolusi boleh membawa organisasi atau negara ke dalam kancah konflik yang lebih kritikal.

3. Pada abad ini, kewujudan sistem khalifah atau negara Islam dilihat tidak relevan dalam konteks realiti semasa[mungkin satu hari nanti suasana berubah]. Oleh itu, banyak gerakan Islam memilih pendekatan penyertaan dalam sistem dan Islamisasi dalam sistem yang ada. Suasana ini sangat berkaitan dengan sejarah, pembikin sejarah kenegaraan sesebuah negara berjaya menghasilkan sistem termasuk penyusunan sosiopolitik masyarakat dan perlembagaan dalam menghadapi cabaran politik anak bangsa terutamanya gerakan Islam.

4. Latarbelakang sejarah dan pendidikan juga telah mencorak kerangka pemikiran generasi baru umat Islam sekarang terutamanya para anak muda. Mereka lebih liberal dalam mendepani sebarang isu. Imej demokrat liberal mula dijenamakan dan diraikan.

5. Politik Negara Islam atau khalifah yang diperjuangkan boleh meruntuhkan imej Islam sendiri. Perkara ini terjadi semasa Daulah Uthmaniyyah. Pemerintah yang korup atas nama khalifah Islam telah menjatuhkan imej Islam. Oleh itu, generasi sekarang mementing penyertaan parti politik dalam kerajaan untuk mengurus-tadbir negara dengan nilai-nilai atau etika Islam bukannya mengubah menjadi negara Islam. Jika parti politik itu gagal, rakyat boleh menjatuhkan mereka dalam pilihanraya tanpa mengaitkan ia dengan kelemahan sistem Islam.

6. Kebangkitan rakyat Iran menentang Kerajaan Republik Islam Iran dilihat seakan-akan menentang kerajaan Islam.Adakah Pemerintahan Islam yang salah?. Kita mengakui pemerintah Iran juga mempunyai elemen negatif seumpama penyekatan hak kebebasan media. Kesalahan ini memburukkan imej Islam kerana kerajaan Iran berpakaian Islam. Oleh itu, pemuka pendekatan baru politik Islam mahu kerajaan sesebuah negara tidak menamakan kerajaan mereka sebagai kerajaan Islam. Ini membolehkan rakyat menumbang mereka sebagai kerajaan demokratik bukannya kerajaan Islam.

7. Kesalahan pentadbir-ahli politik tidak boleh dibentengi dengan nama Islam. Para ahli politik Islam todak boleh menghalalkan cara atas nama Islam.

8. Dalam persoalan parti politik, perkaitan Islam dengan sesebuah parti politik juga boleh mencemarkan imej Islam. Bayangkan jika ahli parti politik Islam terlibat dalam rasuah, menonton bahan pornografi. Ini semua merosakkan imej Islam. Oleh itu, gerakan Islam telah menyoroti real politik dimana mereka mula berani menjuzuk-bedakan antara jemaah Islam dan parti politik. Di Turki, AKP membuang terus nuasa Islam secara rasmi daripada dasar rasmi mereka manakala Ikhwanul Muslimin Mesir menubuhkan parti baru tajaan mereka. Jelas, mereka tak nak imej Islam diburukkan oleh politik kepartaian dan ahli-ahli parti.

9. Ada juga yang terus dengan jemaah Islam merangkap parti politik seperti PAS dan PKS sedang proses tranformasi dalam mendepani realiti semasa. Cuma beda antara PAS dengan PKS ialah keberanian mereka untuk bertranformasi. Disini dilihat PAS dari segi pelaksanaannya lambat dalam proses tranformasinya kerana kefahaman ahli dan jentera pengurusan yang kurang berupaya.









No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...