Monday, May 30, 2011

Jemaah Dalam Jemaah: Hantu Raya dan Tuannya.



Fenomena jemaah dalam jemaah sering kali dikaitkan dengan IRC/JIM. Kali ini saya nak sentuh tentang jemaah dalam jemaah dari sisi lain.

Khabarnya, dalam gerakan mahasiswa Islam terdapat dua keanggotaan iaitu maqam ahli rahsia melalui Jemaah Induk Kampus(JIK) dan keanggotaan rasmi melalui persatuan mahasiswa Islam(PMI). Dalam suasana GMI diharamkan atau tidak dibenarkan ditubuh, keanggotaan rahsia boleh dilaksanakan. Walaubagaimanapun, organisasi tidak perlu dirahsiakan. Contoh, Ikhwan Utara di UUM dan WUFI di UIA.

Pada dekad ini, keanggotaan jenis perlu dihapuskan. Perjuangan sudah masuk fasa terbuka. GMI secara rahsia tidak sesuai lagi. PMI tidak perlu lagi bawah kekuasaan JIK. Keahlian Ahli Unit(AU) wajar dimansuhkan. Buat apa jadi AU, ahli JIK dan Amir Kampus jika selepas alam kampus hilang daripada perjuangan. Hasil utama perjuangan di kampus hanyalah seorang isteri yang budiman dan cantik.

Lihat betapa malangnya anggota Hizbut Tahrir, siapa Amir kamu peringkat antarabangsa?. Mereka tidak kenal pemimpin mereka. Gerakan Islam secara rahsia menimbul pelbagai masalah apbila bertembung dengan pendapat jemaah rasmi.

Dalam persoalan memilih pemimpin, biar ahli PMI yang tentukan bukannya perbincangan dalaman. Setiap ahli boleh menyerah borang pencalonan dengan 2 orang penyokong bagi jawatan Majlis Tertinggi. Setiap ahli diberi peluang mengundi pada hari muktamar. Mungkin orang bertanya, bagaimana nak mencari pemimpin berkualiti?. Berikan syarat, setiap yang ingin dicalonkan mesti menghadiri tamrin. Tamrin tidak perlu berahsia lagi, nyatakan silibusnya. Syarat 2, ialah aktif usrah. Dalam tamrin dan usrah, kualiti pemimpin biasanya akan nampak.

Aktiviti ‘gelap’ dalam PMI juga perlu dibubarkan. Tamrin, tampan, usrah bukanlah lagi aktiviti yang dirahsiakan. Ahli PMI yang ingin berpolitik diberi kebebasan tetapi bukan mewakili PMI.

Ini Zaman hujjah, keterbukaan- dan wacana bukannya zaman ‘dengar dan taat’.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...