Followers

Sunday, May 29, 2011

ikhtiraq

oleh Abdullah Zaik

Isu menyerap pengaruh luar(musuh) dalam satu-satu organisasi itu dalam penulisan haraki di istilahkan sebagai “ikhtiraq”. sebab tak banyak masa nak ulas dari segi tasrif nahunya saya ringkaskan denag terjemahan denagn maksud ceroboh.

Berbagai cara ikhtiraq boleh berlaku antaranya dengan cara hantar orang masuk/ menyelinap atau menyamar atau dengan cara ikhtiraq fikri(pemikiran).

Tujuan ikhtiraq ialah antaranya untuk mengintip dan mendapat maklumat atau juga untuk memesongkan organisasi dari halatujunya yang asal.

Ikhtiraq fikri boleh berlaku dari luar dengan mengrekrut anasir dari dalam organisasi yang membawa fikrah lain dari fikrah organisasi.

Sebelum itu saya tidak menjawab soalan ini dalam kontek PAS atau apa yang berlaku pada PAS sebagaimana yang diajukan oleh saudara yang bertanya. Jawapan saya adalah secara umum.

Soalannya, bagaimana ikhwan mengatasi masalah ini?

Pertama,

dari segi konsep keanggotaan/intima’ disis ikhwan adalah intima’ fikri dan aqidi (akidah). Peringkat keahlian dalam ikhwan disusun berdasarkan kepada kadar kekuatan sesaorang dalam intima’ islaminya.

- tidak sama orang yang duduk dengan orng yang berjihad
- tidak sama orang yang silam sebalum pathu makkah dengan selepas fathu makkah
- tidak sama sahabat yang terlibat dengan perang Badar dengan yang terlibat dengan perang Badar

Allah menjadikan tingkatan Islam dan iman bertingkat-tingkat tidak sama dari seorang keseorang. Maka diatas asas itu berlaku penapisan yang sangat teliti.. amat sukar untuk dilepasi oleh mereka yang menyamar, kerana orang yang menyamar lambat laun akan terdedah dengan cepat dalam melalui proses ini.

kedua,

Deria sensitiviti keselamatan yang tinggi menjadikan mereka sangat peka denga latar belakang sesaorang, hubungan mereka , cara cakap mereka, cara fikir mereka dan sebagainya. sebarang penyamaran biasanya boleh terdedah diperingkat awal dakwah fardiayah lagi.

Yang penting secara umumnya Ikhwan memiliki prosedur penapisan ahli yang ketat…sebelum sesaorang diiktiraf sebagai ahli. Dalam organisasi terbuka seperti PAS saya rasa prosedur ini mungkin sukar untuk dilaksanakan.

Dari pengalaman lompat parti boleh berlaku dengan mudah….semalam orang UMNO bila keluar UMNO esok boleh jadi ahli PAS(seoalah-olahnya).

keahlian ikhwan bukan dilihat dari segi daftar ahlinya dengan isi borang tetapi sejauhman orang itu iltizam dengan fikrah ikhwan iaitu islam sebagaiman yang diterangkan oleh Al Banna dalam usul 20.

Sejauhmana sesaorang faham, beramal, berkorban dan memuliakan fikrahnya sejauh itu kedudukannya dari segi kenggotaan dalam tanzim.

Wallahu aklam..

No comments:

Nota Diri

Nama: Mohamad Ridhwan Bin Alias

Pendidikan

+ Mendapat pendidikan dalam Ijazah Sarjana Muda Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (Major: Sejarah, Minor: Antropologi dan Sosiologi)

+ Diploma Pendidikan, MPTAA

Fokus Penulisan

+ Sejarah dan politik terutamanya di Malaysia, Timur Tengah, Gerakan Islam dan Gerakan Mahasiswa/Anak Muda.

Penafian

+ Penulis bukan ustaz
+ Penulis bukan pakar
+Segala pembacaan perlu dibuat lebih lanjut untuk pemurnian fakta.
+ Segala penulisan adalah pendapat peribadi.