Friday, February 02, 2018

sekadar ingatan

[1]
Tak sangka, hampir 11 tahun isu UG atau 'mesra UMNO' bermain-main merungkai sifat baik sangka dan semangat ukhwah para pendokong jemaah Islam dan pencinta-simpatis mereka.
Ia sudah menjadi fitnah dan persepsi tanpa noktah yang tidak berkubur.
Ia bagaikan alat mudah untuk kutuk Haji Hadi dan wala'unnya.
[2]
Dalam politik, tiada musuh atau sahabat yang kekal. Ia bersatu atas permuafakatan bersama dalam satu tujuan dan berpecah atas kepentingan kendiri yang tertentu.
Siapa sangka, musuh nombor wahid 20 tahun lampau diangkat menjadi tuan kepada orang yang memusuhinya. Inilah realiti politik.
Jika kita melazimi membaca Hikayat 3 Negara, kisah politik sebegini sangat banyak.
Siapa sangka, sarjana atau pemimpin gerakan Islam dulunya boleh menjadi tokoh sekular, pluralis dan liberalis yang boleh menerima LGBT atas nama hak asasi manusia dan hak peribadi.
[3]
Bagi seorang Muslim, Melayu dan rakyat yang patuh kepada Perlembagaan Malaysia, penyatuan ummah dan sistem pentabiran awam yang cekap, amanah, tanpa KKN dan berkebajikan yang berteraskan prinsip syariah itu ditagih dan didambakan.
[4]
Kenapa riak wajah kita gembira atas kegagalan Islam didaulatkan atau dimartabatkan? Siapakah kita sebenarnya?
Barangkali nama dan baka kita sahaja berjenama Islam. Keyakinan, Fikir dan amal kita bagaimana?, menurut Islam atau bagaimana.
[5]
Banyak Solawat!!
Cinta Rasulullah SAW, fikir dan ikut cara Rasulullah SAW

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...