Saturday, February 24, 2018

Politik Ilmu, Politik Akhlak dan Politik Sepakat



Pertengahan tahun 2000an, ambe pernah menulis artikel ‘MENANGANI ISU POLITIK DAN KONFLIK POLITIK KEPARTAIAN’ (lihat juga laman web ummahonline: http://www.oocities.org/ummahonline/suratpembaca/050929ridwan-partai.htm bertarikh 29 Sept 2005) yang menganjurkan kita melihat politik merentasi politik kepartian dan politik sepakat demi perpaduan ummah. Jika tidak silap, Pak Sutung Umar pernah menyiarkan artikel tersebut dalam majalah MASA (bukan MASSA).

Sebagai peneliti dan simpatis gerakan Islam, ambe lebih mendekati pandangan Imam Hassan al Banna berbanding Syeikh Dr Yusuf al Qaradhawi dalam bab politik kepartian. Politik kepartian tidak cocok dengan diri. Dunia pendidikan dan dunia penulisan lebih ambe dambakan. Buatlah amalan untuk ke syurga melalui pelbagai jalan pilihan masing-masing dimana-mana posisi dalam kehidupan.

Ambe dibesarkan dalam lingkungan politik UMNO dan PAS. Ibubapa ambe terlibat dengan persatuan belia, JKKK dan UMNO. Zaman itu zaman Dato Man Bakar, Dato Yusuf Musa dan Dato Muda Binjai Rendah. Punbegitu, ibubapa ambe hantar ambe ke TASKI (nama lama PASTI) dan moyang ambe sering ajak ambe ke Masjid Rusila zaman Masjid Rusila tak siap lagi. Ambe sejak zaman kanak-kanak suka baca Harakah di rumah pak saudara yang kuat PAS dan membandingkan ia dengan akhbar Berita Harian yang ayah ambe beli setiap hari.

Di Universiti Malaya, ambe terlibat dengan aktivisme persatuan mahasiswa yang ‘rasmi’ dan tidak dikaderkan mana-mana pihak (tak berminat terikat dengan mana-mana pihak). Punbegitu ambe suka menghadiri semua aktiviti dan majlis ilmu yang dianjurkan oleh PMIUM, PBMUM dan mana-mana persatuan dan badan di Universiti Malaya. Percampuran dengan pemimpin mahasiswa membolehkan kita kenal pandangan, sikap dan amal mereka.

Ambe menolak politik ekstrem. Setiap pihak mempunyai kelompok ekstrim atau jalur keras-radikal yang fanatik tak kira dalam UMNO, PAS, PKR, DAP, PMIUM dan lain-lain. Ia disebabkan oleh perbezaan ilmu dan pengalaman masing-masing seperti lingkungan keluarga dan pendidikan. Ia juga disebabkan oleh semangat membuak-buak dan kejahilan diri. Banyak keadaan sifat ‘syadid’ dan warak dilihat menyumbang kepada budaya ektrem (pada ambe ia sifat terpuji kerana tegas dalam berprinsip dan beramal). Masalah ‘ekstrem’ pada ambe bukanlah masalah besar kerana ia satu proses kematangan dan pendewasaan yang akan hilang diulit usia dan zaman. Dan kebanyakan yang ekstrem pada zaman muda dan mahasiswa menjilat ludahan mereka dan memakan diri mereka sendiri ketika berusia jika tiada dimentori dengan ilmu dan istiqamah.

Ambe menolak politik berdasarkan emosi dan kebencian. Ambe dokong politik berdasarkan ilmu dan iman. Keterikatan dengan politik kepartian banyak membelenggu pemimpin, ilmuwan dan penulis daripada menyampaikan kebenaran ilmu mereka sehingga mereka terkulai dengan kehendak politik kepartian. Ambe lihat sendiri sahabat yang kuat PAS zaman kampus dan anti Mahathir dan ke mana arah mereka pada hari ini.

Ambe mendokong politik berasaskan akhlak, adab dan ukhwah. Walaupun ayahanda ambe sangat anti Tun Mahathir (jika membenci Tun M ketika itu, benci sebenci-bencinya. Kini beliau tak hirau politik kepartian) pada zaman pasca 1998, ambe memilih menghormati beliau sebagai pemimpin negara. Bahkan semasa Pembantu Mahasiswa (PM) mencula tokoh yang kita kagumi. Ambe tulis Dr Mahathir. Barangkali itu antara sebab tidak terpilih diLAKIUMkan oleh JIK. kikiki.

Ambe mendokong politik damai, politik sepakat dan politik perpaduan ummah sama ada sesama Islam, sesama Melayu atau berlainan kaum. Dokongi persepakatan dan perpaduan ummah bukannya perbalahan dan perpecahan ummah. Bersatu demi kepentingan ummah dan negara dengan meninggalkan seketika perbalahan politik kepartian.


Ambe mendokong politik Masjid, politik ‘aqidah’ dan politik akhirat. Seseorang tokoh atau pemimpin baik daripada golongan agamawan atau profesional atau aktivis mesti melazimi masjid yakni solat berjemaah serta menekuni, mengamal dan istiqamah dengan ajaran al-Quran dan as Sunnah secara menyeluruh dalam aspek kehidupan, Islam sebagai Jalan Penyelesaian dalam semua perkara dan Islam sesuai sepanjang zaman. Berpolitik biar pemimpin kita memimpin kita ke syurga bukannya neraka. Politik untuk menambah pahala bukannya dosa. Berpolitik biar fikir nasib kita di akhirat bukannya membuta-tuli mengikut pandangan pemimpin kita di dunia yang membawa kita ke arah dosa walaupun pemimpin kita berjubah dan berketayap.

Kecenderungan kita pada politik Islam bukan disebabkan oleh politik kepartian atau kebencian kita kepada orang atau kelompok tertentu. Ia juga bukan kepada kekaguman dan fanatik kita kepada seseorang tokoh atau pengaulan kita dengan orang-orang tertentu. Ia persoalan Islam yang mahu dilaksanakan secara menyeluruh dalam kehidupan kita dan mendapat keredhaan Allah. Negara ini pula perlu diperintah oleh pemimpin yang beriman, bertaqwa dan berakhlak yang mampu memimpin dan memantau kemajuan dan pembangunan negara selaras dengan prinsip2 al-Quran dan as Sunnah sekaligus semua rakyat (Islam dan bukan Islam) berada dalam keredhaan Allah SWT, kemakmuran dan kesejahteraan.

Setiap orang berhak memilih pendekatan berbeza dalam menangani masalah negara dan setiap orang ada pandangan masing-masing dalam memilih pemimpin dan parti politik untuk memerintah negara. Selesaikan dengan pertimbangan ilmu dan iman bukannya emosi dan kebencian. Perbezaan jangan diakhiri dengan perbalahan dan kebencian. Politik itu untuk menyelesai masalah negara bukannya untuk menghuru-harakan negara.

Mengundilah atas pertimbangan ilmu dan iman.

24/2/2018

No comments:

Sebab-Akibat

Sebab-akibat antara elemen penting dalam ilmu sejarah. Pemikiran sebab-akibat ini penting bagi mengelakkan kita membuat ramalan dan andaian ...