Followers

Saturday, April 10, 2010

Bina Jaringan Mahasiswa

“Di universiti, jangan cari ijazah Kelas 1. Asal lulus, itu sudah cukup. Carilah kawan-kawan Kelas 1 di universiti. Potensi kita naik cepat dan tinggi dalam dunia bisnes dan pekerjaan amat dipengaruhi oleh siapa kawan-kawan kita, dan dengan siapa kita berkawan. Kawan-kawan adalah modal kejayaan kita apabila sudah keluar dari universiti. (Kawan tolong kawan. Bukan kelas ijazah.)”

Puan Ainon, SifuPTS

Saya menyetujui apa yang diutarakan oleh Puan Ainon. Mahasiswa harus membina jaringan persahabatan dan pengaruh dalam komuniti.

Saya tertarik dengan alumni gerakan mahasiswa. Mereka berkumpul dan berpersatuan. Kesan komuniti berterusan ke luar kampus. Mereka berada di segenap posisi dalam kerajaan atau syarikat swasta atau pelbagai organisasi. Hubungan semasa kampus digunakan sebagai ‘kabel’.

Dulu kita terkenal dengan kumpulan berasaskan sekolah seperti SCOBA atau MCKK dan kumpulan cambridge-oxford, kini gerakan mahasiswa Islam juga mempunyai komuniti mereka sendiri.

Binalah jaringan dan cemerlanglah dalam akademik.

No comments:

Nota Diri

Nama: Mohamad Ridhwan Bin Alias

Pendidikan

+ Mendapat pendidikan dalam Ijazah Sarjana Muda Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (Major: Sejarah, Minor: Antropologi dan Sosiologi)

+ Diploma Pendidikan, MPTAA

Fokus Penulisan

+ Sejarah dan politik terutamanya di Malaysia, Timur Tengah, Gerakan Islam dan Gerakan Mahasiswa/Anak Muda.

Penafian

+ Penulis bukan ustaz
+ Penulis bukan pakar
+Segala pembacaan perlu dibuat lebih lanjut untuk pemurnian fakta.
+ Segala penulisan adalah pendapat peribadi.