Wednesday, June 16, 2021

Satu Fikrah, Pelbagai Jemaah.

 Ada yang berpendapat ‘IM itu pada fikrahnya bukannya pada organisasinya’. Ada berpendapat fikrah dan manhaj amal perlu bersekali. Itu lebih tulen. Kita lihat petikan tulisan Ustaz Abdullah Zaik, mantan Presiden ISMA yang ada pengalaman dalam konflik dalaman ‘IM Malaysia’.

 

Ustaz Abdullah Zaid menulis “Setiap orang boleh menilai fikrah dan manhaj amal organisasi tersebut melalui undang-undang tubuhnya. Sesiapa yang meyakini manhaj tersebut sebagai manhaj yang hampir dengan sunnah rasul s.a.w dan memilih menyertai organisasi tersebut sayugia menghormati peraturan-peraturan yang ditetapkan dalam organisasi tersebut yang telah ditetapkan oleh pengasasnya”

 

Ustaz Abdullah Zaik menulis, “Namun sekiranya berlaku penggabungan antara dua organisasi; perkara utama dalam proses penyatuan saf adalah penyatuan fikrah dan manhaj berfikir dalam melaksanakan perlembagaan organisasi. Penyatuan fikrah memerlukan satu usaha yang amat berat sebab semua manhaj berfikir sebelum ini perlu dibincangkan satu-persatu sehingga wujud kesepakatan dalam perkara-perkara asas dan utama.

Kecualilah satu pihak bersetuju untuk meleburkan fikrahnya, manhaj dan budaya amal sebelum ini dan menyerap secara total ke dalam organisasi barunya dan mencairkan segala idealisma yang dimilikinya sebelum ini.

Namun secara tabie setiap orang akan membawa bersamanya nostalgia organisasi asalnya, fikrahnya dalam memahami sesuatu isu dan keutamaan langkah kerja, malah disiplin dan budaya kerja mereka. Perbezaan ini tetap menghasilkan perasaan ketidakserasian untuk beramal, hilang perasaan manis yang pernah dirasainya sebelum ini.

Jika sampai satu ketika penyatuan fikrah, manhaj berfikir dalam menentukan keutamaan, budaya kerja dan perasaan tidak berjaya disatukan dan masing-masing merasa tidak serasi dengan pihak satu lagi. Atau satu pihak tidak sanggup idea yang diyakininya dan didokong oleh mereka sebelum ini lambat laun ditelan dan cair kepihak satu lagi.

Atau mereka merasakan penggabungan ini lambat laun menuju kegagalan maka mereka patut memilih untuk menamatkan penggabungan ini secara baik bukan dengan memburuk-burukkan mana-mana pihak sebab asalnya mereka adalah dua organisasi yang bergabung. Apabila penggabungan tidak dapat diteruskan dan membawa kepada kegagalan disebabkan perkara yang tidak boleh dielakkan ia hendaklah ditamatkan secara berakhlak.

Sikap memburuk-burukkan seorang individu mungkin ada logiknya jika individu itu ternyata takbur dan gagal akur dengan keputusan mahkamah yang dijatuhkan ke atasnya setelah terbukti wujud dalil bukti kesalahannya dan dia gagal dalam membela dirinya.

Tetapi memburuk-burukkan satu kumpulan manusia, satu organisasi atau satu tanzim yang dahulunya dijemput untuk bergabung secara musyawarah adalah tidak masuk akal sama sekali.

Malah syarak juga menegaskan bahawa sekumpulan orang yang beriman tidak mungkin berpakat di atas perkara kesesatan.

Kecualilah semasa penggabungan itu semua organisasi yang mereka asaskan sebelumnya dibubarkan dan mereka benar-benar mencipta tanzim baru dan bergabung semua sekali, berinteraksi dan bertukar-tukar fikrah dan manhaj tarbiyyah bersama-sama dan melupakan segala perbezaan lama; ketika itu jika ada pihak cuba menghidupkan tanzim lama beliau perlulah disekat dan dimahkamahkan.

Sebaliknya jika penggabungan hanya dilakukan terhadap beberapa orang tertentu sebaliknya majoriti ahli tanzimnya yang dianggotainya tidak tahu dan tanzim tidak dibubarkan, malah dibiarkan bergerak mengikut manhaj amal terdahulu bukan manhaj amal baru yang disepakati maka ia bukan penggabungan yang sebenarnya dan kegagalannya tidak patut dipertanggungjawabkan kepada sebelah pihak sahaja, diburuk-burukkan dan dipersalahkan.

Apatah lagi jika kesalahan itu dicipta, direka, dipaksakan atau disengajakan oleh konspirator dan diada-adakan tanpa bukti yang meyakinkan lalu hukuman dijatuhkan tanpa memberi hak langsung untuk membela diri di mahkamah yang adil.

Sebaliknya jika hati mereka sama-sama ikhlas, saling menghormati tetapi fikrah mereka berbeza maka mereka perlu memilih jalan masing-masing dengan baik dan meraikan adab perselisihan dengan baik, sehingga fikrah mereka dapat disatukan semula setelah melalui pengalaman, bertambah ilmu dan proses-proses perbincangan.

Bagi saya sikap ini lebih manis, lebih adil dan ‘gentlemen’ dan membuka ruang penyatuan di masa-masa hadapan. Mungkin generasi berikutnya boleh bersatu dan mereka akan merasa bangga dengan sejarah kematangan harakah yang mereka lalui daripada warisan yang ditinggalkan oleh ibu bapa mereka. Kalau tidak sejarah hitam itu tetap akan terukir dalam lipatan sejarah.

Seseorang mungkin boleh menipu seorang pada satu-satu masa tetapi mereka tidak mungkin menipu semua orang di setiap masa.”

No comments:

Sebab-Akibat

Sebab-akibat antara elemen penting dalam ilmu sejarah. Pemikiran sebab-akibat ini penting bagi mengelakkan kita membuat ramalan dan andaian ...