Monday, December 19, 2011

Gerakan Mahasiswa UiTM , AUKU dan Dr. Mahathir (1)




Mahasiswa UiTM dikatakan antara mahasiswa yang tumpul aktivisme dalam gerakan mahasiswa. Mereka bagaikan hanyut dalam keseronokkan dunia remaja. Sebalik ketumpulan dan kejambuan mahasiswa ITM itulah mereka maju menjadi mahasiswa yang pertama menerjah AUKU.

Sejarah membuktikan bahawa mahasiswa UiTM(dulu ITM) antara jaguh utama dalam gerakan mahasiswa. Mereka berani bangkit menggugat pemerintah yang dilihat melanggari hak bersuara dan hak berhimpun. Mereka Berjaya melahirkan pemimpin seperti Ibrahim Ali, Mohamad Sabu dan Khalid Jaafar.

Pada 9 Mac 1975, Kesatuan Mahasiswa Institut Teknologi Mara(KSITM) membantah pelantikan Dato Dr Arshad Ayub sebagai Timbalan Gabenor Bank Negara tanpa perbincangan dengan KSITM dan staf akademik. Dr Arshad sangat berjasa pada ITM, ketiadaannya dapat menjejaskan rancangan pembangunan ITM. Setiausaha Agung KSITM, saudara Alias Anuar Bin Abdul, mahasiswa ITM tidak bersedia melepaskan Dr Arshad Ayub.

Dr. Arshad Ayub telah membangunkan ITM sehingga wujud 52 kursus. KSITM mendakwa ketiadaan beliau menjejaskan rancangan pembangunan kampus cawangan kerana kepimpinan yang baru tidak memahami program tersebut.

Pada 20 Mac 1975, Menteri Pelajaran, Dr Mahathir Mohamad telah mengesahkan Dato Dr Arshad sebagai Timbalan Gabenor Bank Negara di ITM, Shah Alam. Seramai 300 orang mahasiswa telah turut berdemonstrasi di depan Mahathir. Sesiapa yang terlibat dalam demonstrasi, biasiswa akan ditarik balik.

Pada 28 Mac 1975, Dr Mahathir telah diboo oleh mahasiswa ITM dalam forum yang bertajuk Sistem Pelajaran dan Peranan Membentuk Sebuah Masyarakat Progresif. Antara panel yang lain ialah Prof Syed Naquib al Attas dan Hussein Abdul Rahman, Penasihat KSITM.

Dalam sesi soal jawab, Dr Mahathir menyindir mahasiswa

kita fikirkan misalnya yang paling senang sekali. Adakah boo mula-mula tadi menunjukkan kita berdisiplin”

Pada 8 April, dalam sesi pembentangan AUKU 1975, Dr Mahathir mendakwa mahasiswa telah bergabung dengan anasir komunis untuk membuat kacau di kampus apabila sesi 1975/1976 bermula.

Suara bantahan telah dikemukakan oleh YB Lim Kit Siang, Parlimen Kota Melaka yang mengusulkan AUKU ditangguh. Usul ini disokong oleh Fan Yew Teng daripada PEKEMAS bersama 9 anggota DAP dan seorang PEKEMAS kerana undang-undang ini memberikan kelebihan kuasa kepada menteri.

Lim Kit Siang mencadangkan AUKU ditangguh selama 6 bulan dan satu Jawatankuasa Peringkat Parlimen ditubuhkan. AUKU boleh memundurkan Negara kerana lunas-lunas demokrasi semakin tertutup.

Dr Mahathir menolak usul Lim Kit Siang kerana jika mahasiswa terganggu kerana mahasiswa baru dihalang oleh mahasiswa lama, kerajaan akan kerugian sebanyak 100 juta bagi setiap university. Kerajaan tidak sanggup membazir.

Nasihat Dr Mahathir:

“undang2 ini bukan menjadikan para pelajar sebagai robot yang tidak boleh berfikir”[10 April 1975]

Dr Mahathir pernah mendakwa[3 Mac 1975] pemimpim mahasiswa sedang merancang menyusun kumpulan dan memperalatkan mahasiswa dan pelajar sekolah berasrama penuh. Matlamat mereka mewujudkan kuasa pelajar bagi menekan kerajaan menghasilkan semua permintaan mereka dan akhirnya mengulingkan kerajaan.

Rancangan ini disampaikan melalui kursus agama, politik dan kuliah subuh yang diharapkan mengubah pemikiran mahasiswa. Kesannya, mahasiswa menyangka “Islam itu memakai baju kurung”.

Dr Mahathir berkata mahasiswa boleh menyalurkan pendapat melalui forum, memorandum dan dialog bukannya demonstrasi. Mahasiswa perlu mengambil berat tentang politik tetapi bukan bertindak tanpa sekatan dan kajian mendalam serta terkeluar daripada batas tertentu.


Pada tahun 2008 melalui blog chedet, Tun Mahathir menulis “Jika hari ini penuntut lebih dewasa dan bertanggungjawab batalkan sahaja AUKU”.

2 comments:

UMNO PARTI PENJARA said...

.

(( Take Note )) UMNO BODOH - Kenapa BN Tak Buat HUDUD Sejak 50 Thn dulu?



Tak ada apa yg perlu dijelaskan lg. Tak ada apa yg perlu diterangkan lg. Tak ada apa yg perlu diperincikan lg. Pemuda dan Puteri UMNO sememangnya BODOH.

Bila kaum Cina menolak HUDUD, pandai pulak mereka sibuk2 nak bercakap pasal HUDUD. Yg Barisan Nasional yg dah memerintah lebih 50 tahun tak pernah buat HUDUD , 'Ada ko kisah'? Kepala otak pemuda dan puteri UMNO letak kat mana?

Bodoh sangat kalau ada orang kata mengundi UMNO yg dah memerintah 50 tahun tanpa HUDUD lebih baik berbanding kaum cina yg tak faham HUDUD menolak HUDUD.

Jadi, fikirkan sy ada alasan cukup kuat kenapa menolak BN dan menerima PAKATAN RAKYAT. Sememangnya mereka tak pernah buat HUDUD sejak 50 tahun dulu. Dan pemuda dan puteri UMNO memilih utk jadi BODOH.


(Edit, copy & paste dari 'Page FB Kump. Adik2 Keluar UMNO')








~Janji Ditepati - Kami Tak KEBULUR dengan Jawatan dalam UMNO!! ~
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
4 ~ http://www.selatanonline.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=196#196


5 ~ http://www.detikdaily.net/v6/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=1

Angela Coghill said...

Your post is great, but can you explain more about this topic? I would be very grateful if you could add to this a little bit. Thank you! If you want to know more about Auto Clicker than the website you were told how to use Auto Clicker. If you want to know how to use Free Auto Clicker for Mac, read the article provided.

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...