Thursday, December 08, 2011

Meraikan demokrasi dalam pemilihan kepimpinan kampus.

Pemilihan secara terbuka dan bebas menjadi bualan mantan pimpinan dan sebahagian ahli Jemaah kampus apabila berlaku kontroversi dalam pemilihan Presiden GAMIS sesi 2011/2012, Ustaz Akram Ikrami Taib Azamudin. Pemilihan dilakukan secara syura dimana secara tradisi pemimpin dipilih dengan persetujuan senior atau mantan pimpinan serta mendapat lampu hijau daripada parti tertentu.

Mantan Pengerusi Majlis Politik Nasional GAMIS dan Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia, Ahmad Syukri Razak telah memberi respon negative cara pemilihan kepimpinan GAMIS.

Mari kita singkap sejarah pemilihan Ikhwanul Muslimin pada zaman Imam Hassan al Hudaybi ke zaman Dr Muhammad Badie[sebelum kejatuhan Husni Mubarak], pemilihan IM secara tertutup. Penindasan menyebabkan suasana ini berlaku.

Persoalan yang timbul, adakah perlu Jemaah Islam kampus seperti GAMIS dan PMI mengamalkan pemilihan secara tertutup?

Dalam sesebuah organisasi, perlembagaan adalah rujukan utama dalam setiap tingkah laku berorganisasi dan perwakilan atau ahli menjadi penentu kepada perubahan perlembagaan atau kepimpinan.

PAS antara Jemaah Islam tersohor di Negara ini mengamalkan tradisi pemilihan secara syura dimana pimpinan yang mendapat pencalonan akan berbincang, jika keputusan tidak dapat dicapai secara sepakat, pertandingan akan diadakan. Sebagai contoh dalam pertandingan Timbalan Presiden PAS, Dato Mustafa Ali telah menentang Ustaz Hassan Syukri manakala Ustaz Nasharudin Mat Isa beberapa kali dicabar dan akhirnya tewas.

Murabbi PAS, Ustaz Yahya Othman pernah menyatakan pemilihan perlu diadakan mengikut perlembagaan. Ustaz Hassan Syukr, pemilihan PAS mesti mengikut perlembagaan, walaubagaimanapun secara tradisi PAS mengamalkan kaedah syura[tradisi ini semakin lapuk dan terhakis].

Keterbukaan dalam pemilihan PAS sangat penting kerana keterbukaan inilah yang menyebabkan kemungkaran dan penyelewengan dalam Jemaah dapat ditumbangkan. Kebangkitan golongan ulama dalam PAS melalui pemilihan secara terbuka.

Kebangkitan pengaruh mahasiswa pro ulama[baca:PAS] dalam PMIUM berlaku setelah mereka menang menewaskan calon mahasiswa PKPIM.

Dalam pemilihan, setiap calon perlu berani bersaing, rela dicabar dengan perasaan terbuka dan professional, tidak merajuk dan membuka ruang untuk pertandingan secara adil kepada para pencabar. Sebahagian sifat-sifat ini dilihat oleh para pimpinan Dewan Muslimat PAS Pusat.

Sebagai cadangan, saya menyarankan:

1. Pemilihan dilakukan untuk memilih Dewan Perwakilan Nasional GAMIS. DPN GAMIS akan memilih jawatan kuasa pusat GAMIS. DPN berhak melantik dan memecat pimpinan. Atau diadakan pemilihan mengikut jawatan ala UMNO atau PAS.
2. Majlis Gabungan GAMIS Negeri menghantar 20 orang wakil, gabungan PMI setiap kampus menghantar 15 orang wakil manakala jawatankuasa yang ada menghantar 15 orang wakil mereka muktamar senawi GAMIS.[senior diberi peluang memilih bersama anggota lain]
3. Setiap calon ada manifesto dan diadakan debat atau pidato bakal pimpinan.

Tradisi pemilihan secara syura wajar dikaji semula. Kehadiran tokoh atau aliran baru dalam GAMIS atau PMI harus ditentang melalui pemilihan yang adil.

Diharapkan ada perubahan dalam pemilihan kepimpinan pada masa depan.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...