Saturday, March 14, 2009

Lintas Jemaah

Pertama saya terkejut apabila saudara pak alim menyatakan naqibnya sdra mat sabu. bagi saya saudara mat sabu berada dalam puak konservatif semasa zamannya dulu. Teringat saya, persengketaan antara puak konservatif dengan progresif di bawah telunjuk Tuan Kamarul pada ketika itu.

saudara Mat Sabu antara ustaz yang alim dan istiqamah. Bermotorsikal yamaha berwarna merah kalau tak silap. Beliau selalu berjemaah subuh di kolej 10, kolej saya. Sebelum bermula muktamar di DKU APIUM, saya bertanya siapa bakal mengantikan ustaz Izwan. Beliau kata tak tahu. Tengok2, beliau jadi Presiden PMIUM. 'hang tipu saya'.. haha.. Memang wajar beliau rahsiakan. saya faham. masa itu beliau dibaiah dengan seliaan ustaz Mahisan, Timbalan Presiden PMIUM. Cuma kekurangan saudara mat sabu, dari segi ketajaman pemikiran dan kebolehan pidato.

Jika saudara pak alim mengemukakan idea lintas jemaah, tak tahulah pandangan sdra mat sabu. jika pemikiran dulu masih dipusakai, susah sikit naqib pak alim ini nak terima. Apa pun, saya merasakan sdra mat sabu pun sudah mantap sekarang. Bergaul dengan ramai dan mengauli pelbagai pertemuan.

terbaca kisah Murysidul Aam keempat, Imam Muhammad Abu Nashar ketika bersama Imam Hasan al Banna. Ustaz Abu Nashar berkata kepada Ustaz Hasan al Banna:

'bolehkan saya tetap menjadi anggota Syubbanul Muslimin dan mengundang para pemuda itu untuk bertemu ustaz di suatu ruangan kecil di pejabat Syubbanul Muslimin?. Ustaz Hasan menjawab; 'itu sudah cukup! yang penting kita satu fikrah, jangan memerhatikan nama organisasi'

Jawapan ustaz Hasan mengambarkan fikrah perjuangan adi penting. Organisasi bukanlah suatu yang utama.

Lintas jemaah harus diorganisasi dengan berhati-hati dan bersikap muafakat.


bersiagakah mahasiswa Islam kini berlintas jemaah

hang jawablah sendiri!!

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...