Friday, March 07, 2008

KJ MULA MARA

KJ MULA MARA MENCIPTA SEJARAH
Oleh Lintah Online
Isu Hikayat Maharaja KJ

Aku menyakini maharaja KJ akan memenangi kerusi Parlimen Rembau. Aku sangat menyukai maharaja KJ digelar ‘anwar junior’ ekoran kerakusan mengejar cita-cita politiknya. Setelah berjaya menakluki Rembau, maharaja KJ akan mula mara melangkah mendaki hierarki politik negara. Tanpa gelaran dato’, maharaja KJ mungkin memulakan dengan jawatan Menteri Belia dan Sukan atau Menteri Pelajaran. Maka, Azlina dan Hishamuddin akan ditukar ke kementerian lain bagi memberi peluang maharaja KJ mengukir nama dan menguji kepintarannya.

Maharaja KJ memang bijak menggunakan kepopularan dan hiburan bagi menarik perhatian masyarakat Rembau. Siti Nurhaliza dan Syed Muzafar al angkasawi pun dijemput berkempen untuk pihaknya. Maharaja KJ tahu rakyat sangat suka wang dan hiburan. Sebab itulah rakyat dimaniskan dengan wang dan hiburan.

Di Kelantan, maharaja KJ cuba mengajar rakyat Kelantan. Jangan ada di kalangan rakyat kelantan mengundi bagi kerusi parlimen diberi kepada BN manakala DUN diundikan kepada PAS. Inikah manusia yang nak memperbodohkan rakyat Kelantan?. Rakyat Kelantan sememangnya pandai berpolitik. Senakal dan sejahilnya sesetengah rakyat Kelantan, ingin juga mereka memilih manusia yang beragama.

Ramai pemerhati melihat, maharaja KJ dan proksi gagal meletak orang-orangnya secara menyeluruh dalam kerusi parlimen dan DUN ekoran halangan kepimpinan yang anti maharaja KJ dan golongan pro Tun Mahathir. Di Pulau Pinang, proksi maharaja KJ berjaya meletak tokoh seperti Dr Norraesah di Balik Pulau. Proksi seperti Dato Norza dipinggirkan oleh golongan anti maharaja KJ. Mereka tahu kemaraan maharaja KJ dalam politik, semestinya mereka akan cuba menghalang dengan meletak calon-calon bukan pro maharaja KJ untuk di pilih oleh al tidori. Terlenalah al tidori masa nak memilihnya.

Aku selalu mempertegaskan bahawa pilihanraya ke 12 tiada apa-apa bagi maharaja KJ. Cuma maharaja KJ nak kerusi parlimen bagi masuk dalam kabinet. Dah serak suara berkokok diluar jajaran kuasa kerajaan. Paling kurang menjawat Setiausaha Parlimen bagi menutup mulut parti penasihat. Aku lebih suka al tidori melantik maharaja sebagai Menteri Mentor macam Lee Kuan Yew di Singapura. Maka, paling banyak berkuasa, bersuara dan mempertahankan al tidori dan sebaliknya semestinya maharaja KJ. Kecutlah anunya para menteri lain.

Aku merasakan matlamat utama maharaja KJ ialah pilihanraya UMNO. Dalam pilihanraya UMNO ini dijangka sengit dengan kebangkitan golongan muda yang profesional pro maharaja KJ mencabar kepimpinan UMNO anti maharaja KJ dan pro Tun Mahathir. Firasat aku menyatakan pilihanraya peringkat bahagian UMNO merupakan medan utama perjuangan proksi maharaja KJ.

Di Terengganu, Man Bakar Marang, Pak Rosli Dungun dan Pak Engku Telemong merupakan ketua bahagian UMNO tidak akan mudah mematikan kerjaya politik mereka. Maka berlaku pertempuran sengit.

Seronoknya melihat kemaraan maharaja KJ untuk mencipta sejarah. Gayanya macam kemaraan Anwar Ibrahim yang dipayungi Tun Mahathir. Kononnya, bro Anwar ini pengkagum tun Mahathir pada zaman mahasiswanya. Kepada ‘anwar junior’, selamat datang ke dalam kabinet kerajaan Malaysia. Kembanglah hidung singa di selatan tanah air.

4/3/04

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...