Monday, April 13, 2020

Kerajaan PN

I
Kerajaan PN tak terikat dengan konsep yang mahu diperkenal dan manifesto oleh PAS.Semasa PRU 14, PAS berjuang secara bersendirian. PN tak terikat dengan manifesto PAS atau perjuangan PAS. PAS berada dalam konteks PN, sudah tentu pendekatan dan strategi kena berbeza.
Ini kerajaan hasil pencaturan mencukupkan nombor. Ia tidak stabil. Kena melayani semua pihak, MN+BN+GS+GPS+Kartel+PPBM. Ghanimah politik diberi untuk kuatkan kerajaan agar tidak runtuh Kita tidak mampu menghadapi krisis politik dan PRU pada musim COVID dan pascanya. Nanti rakyat juga yang susah.
Ghanimah politik amalan biasa termasuk semasa PH. Ghanimah diberi kepada orang politik, ngo atau individu yang menyokong parti yang menang.
Isu lantikan politik itu isu PH yang dimungkiri. Itu janji PH. Kenapa nak dikaitkan dengan kerajaan hari ini.
II
Ada orang suka berpegang kepada kenyataan pemimpin bukannya pendirian atau keputusan parti
Pendirian sesebuah parti, itu pegangan rasmi.
Kerajaan teknorat jika PAS menang dalam PRU lepas. Kerajaan PN sendiri ada unsur teknorat sebagai pemula yang baik melalui jawatan menteri kewangan dan menteri agama.
III
Sebenarnya kita tak nak buat penerangan kerana bukan orang tak faham tetapi mereka tidak mahu terima pandangan kerana terlampau berpihak. Benci, marah dan dengki tertuang dalam diri bagai gunung pinatubo.
Ambe beri penerangan sebagai pelajar sejarah dan peminat politik terus dicop PAS dan pro PN.
Dalam memberi sokongan politik, kita pilih mudarat kecil daripada mudarat besar bukannya terikat keahlian atau kecenderungan kepada sesebuah parti dan orang tertentu.
Bebas diri daripada dunia berpihak yang menutupi kebenaran.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...