Tuesday, September 07, 2010

SATU CERAMAH BOLEH BIKIN GEMPAQ? KHAS UNTUK SISWA

Oleh Abu Muhammad

1. Saya sangat teruja dengan usaha beberapa pihak cuba membentang sejarah gerakan mahasiswa dan cuba menghidupkan dasar-dasar duluan yang berasaskan autonomi university pada tahun sebelum 1970an.

2. Cuma kita kena berhati-hati apa agenda mereka. Mereka mencipta satu ikon yang cuba mempengaruhi sekelompok ‘mahasiswa tegar’ yang berasaskan ideologi atau aliran atau faham-budaya tertentu sewajarnya dibimbangi. Mereka menggunakan kaedah tercanggih, perbincangan menarik dan suasana mesra anak muda untuk menodai mahasiswa.

3. Komrad-komrad ini menjemput tokoh-tokoh sealiran untuk menghidupkan agenda mereka. Komrad-komrad ini mengingatkan saya akan satu gerakan mahasiswa ‘unik’ yang digerakkan oleh Jonah melalui Universiti Bangsar Utama. Peringkat kampus UM melahirkan sahabat-sahabat kami seperti ustaz jimadie syah(Malaysiakini) dan Dahri. Mereka tidak berpihak MGMUM (walaupun Dahri wakil MGMUM) atau GMUM.

4. Suruhan terhadap kelompok dimitoskan ‘mahasiswa tegar’ berjuang untuk diri ikon dan faham-budayanya bagaikan memperalatkan mahasiswa. Mahasiswa sewajarnya berjuang dalam kerangka mereka sendiri berdasarkan faham-budaya mereka sendiri. Berkorban untuk satu ceramah dengan mengharapkan keseronokan diri menjadikan ia sekadar ceramah. Adakah perjuangan mahasiswa berakhir dengan ceramah sahaja?.. Bukan di KPS sahaja boleh berceramah, lakukan sahaja di Masjid ar Rahman atau mana-mana dewan di Petaling Jaya. Menyebar ilmu tidak harus disulami lemahnya dengan konflik. Di padang milik kerajaan pakatan rakyat di PJ pun boleh dilaksanakan.

5. Cubalah tanya penulis buku Mahasiswa Menggugat yang berasal dari Terengganu dan berkot coklat merangkap Pengarang akhbar Mahasiswa Negara(Prof Muhammad Abu Bakar) tentang gerakan mahasiswa. Beliau akan mulai dengan tersenyum. Begitu juga Dekan FSSS UM, Prof Mohd Redzuan mantan Timbalan Presiden PMIUM zaman ABIM merangkap ahli MPPUM. (kedua-dua tokoh ini saya pernah wawancara). Beliau juga akan tersenyum. Nasihat saya; Jangan terlalu totok mengimbau sejarah dengan inginkan suasana dulu kerana ia akan menjadi satu kisah komedi atau trajedi tetapi ambillah sejarah sebagai pengajaran untuk membina generasi akan datang walaupun dalam suasana berlainan. Perjuangan perlu diteruskan dalam suasana berbeda tanpa mengharapkan keselesaan pemerintah seperti pada zaman dulu.

6. Perjuangan menghapuskan AUKU adalah perjuangan berterusan. Paling penting ialah apa yang mahasiswa mampu lakukan dalam ‘kongkongan’ AUKU. Universiti adalah wadah perjuangan yang bervariasi isu dan masalah kampus dan negara mengikut keutamaan realiti , memupuk faham-budaya yang benar dan latihan kepimpinan serta mempertajamkan bakat. Jika anda memilih untuk pro pentadbiran kampus ataupun berkonflik dengan mereka, anda mencari kebebalan atau nahas. Carilah kebijakan suasana agar tiada suasana tegang yang berpanjangan. Perjuangan mahasiswa tidak semestinya melalui saluran politik, banyaklah kaedah perlu ditekuni termasuklah aktiviti seni dan budaya.

7. Bagi pihak universiti pula, ketakutan mereka terhadap silang hujah menambahkan lagi kebebalan mereka. Jangan memperbodohkan mahasiswa. Benarkan aktiviti silang hujah di kampus. Mahasiswa bukannya nak rampas kuasa, cuma nak kongsi pendapat dan menghidupkan suasana pendemokrasian ilmu. Mungkin ini sebabnya, Pak Lah (Prof Abdullah Zakaria) tersenyum pada kami (tahun 2003) apabila Persatuan Sejarah UM zaman kami hendak mengembalikan program Debat Agung(DA pernah dipopularkan oleh PSUM dan Persatuan Ekonomi UM).

8. Mahasiswa, bina identiti diri. Pihak pentadbiran kampus berpada-padalah dalam mengampu, jangan nampak kebebalanmu disebalik pakaian akademiamu.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...