Followers

Wednesday, October 14, 2009

TURKIMANIA..

Saya bersyukur kerana masih ada yang meminati sejarah dan 'kekuatan makna' yang dimilikinya sama ada yang tersurat atau tersirat. Kehadiran anggota GPTD dan beberapa pimpinan-pemikir mahasiswa yang meminati sejarah dan perkembangan Islam di Turki amat dialu-alukan.Al Fateh, Erbakan,nursi, Erdogan dan Gulen menjadi bualan mahasiswa di kampus. Keghairahan ini saya namakan 'TURKI MANIA". terima kasih.

Cuma dalam keghairahan menelusuri turkimania ini, saya mencadangkan agar beberapa elemen tamadun Islam di India turut dikaji.

Kita boleh mengkaji bagaimana Islam Mahmud Ghazni dapat mengalahkan puak 'pergunungan' Pashtun dalam usaha memperluaskan empayar Islam. Puak Pashtun diIslamkan. Kita harus ingat, Parsi, Iskandar Zulkarnain, British dan Rusia gagal menewaskan puak pashtun tetapi Islam berjaya melembutkan hati puak ini. Apakah rahsianya?

Kita juga boleh mengkaji kekuatan Sultan Mughal seperti aurangzeb.

Dan dalam menuju Malaysia sebagai sebuah negara Islam, kita harus mengkaji bagaimana kesultanan Moghul yang bersifat minoriti berjaya memerintah puak majoriti yang terdiri daripada masyarakat hindu.

di sini juga lahir Shah waliyullah dan maulana ilyas

Sekian..

No comments:

Nota Diri

Nama: Mohamad Ridhwan Bin Alias

Pendidikan

+ Mendapat pendidikan dalam Ijazah Sarjana Muda Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (Major: Sejarah, Minor: Antropologi dan Sosiologi)

+ Diploma Pendidikan, MPTAA

Fokus Penulisan

+ Sejarah dan politik terutamanya di Malaysia, Timur Tengah, Gerakan Islam dan Gerakan Mahasiswa/Anak Muda.

Penafian

+ Penulis bukan ustaz
+ Penulis bukan pakar
+Segala pembacaan perlu dibuat lebih lanjut untuk pemurnian fakta.
+ Segala penulisan adalah pendapat peribadi.