Saturday, October 24, 2009

NASIHAT UNTUK MAHASISWA 2


Para sahabat MAHASISWA,

Dalam meniti perjuangan, kalian haruslah mempunyai:

1. Jangan fanatik terhadap tokoh, kumpulan atau ideologi tertentu

2. Perluaskan jaringan persahabatan

3. Aktif dalam pelbagai persatuan

4. Kerap Menyertai majlis ilmu dan seminar

5. Utamakan tarbiyyah bukannya pengkaderan siasah

6. Mesti belajar, bukan seratus peratus berpersatuan.

Fanatik

Fanatik merupakan penyakit yang paling bahaya untuk akal kita. Fanatik dan taksub ini membawa kita kepada kejumudan dan gelap mata kepada kepelbagaian aliran.

Kepelbagaian aliran pemikiran merupakan satu wasilah untuk kita menggerakkan gagasan baru atau membina hujah. Mengkaji aliran pemikiran lain tidak semestinya kita menerima aliran tersebut.

Jaringan Persahabatan/Pengaruh

Berjumpa dan bersahabat dengan orang hebat akan melahirkan jiwa besar. Pengaruh juga akan tersebar. Paling menguntungkan ia adalah asas ukhwah kepada kerjaya dan perjuangan masa depan.

Aktif Dalam Persatuan

Aktiflah dalam teras gerakan mahasiswa Islam seperti PMIUM, Kelab Maaruf atau PKPIM. Selain daripada itu aktif juga dalam persatuan fakulti dan persatuan lain. Konteks UIA ialah Kelab Penulisan atau Kelab Pemikir.

Dengan berPersatuan, kita dapat menambah kenalan, ilmu dan menyerah diri untuk ditarbiyyah. Cuma proses pengkaderan dalaman perlu lebih pro kebenaran bukannya pro parti atau tokoh tertentu. Sayang dengan taksub harus dibezakan dengan tepat.

Majlis Ilmu/Seminar

Mahasiswa harus sertai majlis ilmu dan seminar. Wajibkan diri kalian. Jangan disibukkan dengan siasah sehingga meninggalkan aktiviti keilmuan.

Tarbiyyah Bukan hanya siasah

Ada orang mabuk siasah meninggalkan tarbiyyah. Akibatnya, politik menghalalkan cara untuk mencapai matlamat tertentu. Di kampus, utamakan tarbiyyah.

Belajar, Jangan Sibuk berpersatuan sahaja

Belajar adalah tugas asasi. Cemerlang berpersatuan, Cemerlang Akademik. Ini insan GM yang berkualiti. Jika pointer semakin lemah, sila bercuti berpersatuan(siasah bukan tarbiyyah) dan tumpu kepada tugas asasi. Jangan memalukan GMI.

Ustaz Ramadhan Fitri dan Ustaz Izwan serta Ir Mukhtar Suhaili antara pimpinan mahasiswa yang hebat berpersatuan, hebat akdemiknya.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...