Followers

Friday, November 30, 2007

RUMAH OMAR: BERAKHIR SEBUAH RUMAH LAGENDA?

RUMAH OMAR(RO): BERAKHIR SEBUAH RUMAH LAGENDA?
Oleh Mohamad Ridhwan Bin Alias©

Sebenarnya Rumah Omar(RO) dikatakan markaz rahsia. Memang rahsia bagi orang yang tiada minat dengan gerakan mahasiswa. Bagi HEP dan pihak bertentangan, ramai yang mengetahuinya. RO yang lagenda terletak di satu kawasan perumahan di Petaling Jaya(depan Caltex). Di luar rumah semak dan berabuk mengambar kemisteriannya. RO didiami oleh pimpinan PMIUM bagi memudahkan mereka mengkoordinasikan agenda PMIUM. Disinilah gerakan pro mahasiswa Islam ini merancang dan bertindak.

Rakan PMIUM jangan memarahi penulis. RO telah menjadi lagenda kerana dirobohkan.(mesti Ustaz Sharulzaman menitis air mata bila lalu kat situ, betul kan..hehe). RO adalah rumah pimpinan PMIUM, PKPIM dan PBMUM sejak sekian lama. Khabarnya sejak Anwar Ibrahim lagi. Dari dulu lagi SB-SB mengintai pimpinan PMIUM di sini. Semasa pilihanraya kampus RO dikatakan dikawal rapi oleh skuad Briged PMIUM.

Sebenarnya, sebelah RO adalah rumah Cocinta(mungkin salah eja) milik PKPIM-UM dan PBMUM. Didiami oleh anak dara PKPIM-PBMUM. Cantik-cantik orangnya. Penulis sebenarnya bukan orang jemaah(maaflah mesti korang tercari-cari siapa aku hehe) tetapi secara tidak sengaja terpergi iftar yang dianjurkan oleh PKPIM-UM pimpinan Saudara Helmi, Timbalan Presiden PBMUM dan budak kejuruteraan(terima kasih saudari Amani kerana sudi ajak aku). Di sana penulis fikir, mesti orang di RO skodeng Cocita yang didiami oleh anak-anak dara yang comel-comel ini. Hmm, orang warak dan alim seperti Ustaz Izwan(rasanya dah kahwin waktu tu), Ustaz Ramadhan, Ustaz Faisal Abdul Rahman dan Ustaz Mat Sabu, korang boleh dipercayai tak ini?.

Mungkin RO dah berpindah ke tempat baru. Sejarah rumah buruk didepan Caltex banyak sangat meninggalkan nostalgia bagi pimpinan gerakan mahasiswa di bumi Universiti Malaya.
© Penulis adalah orang yang dibelanja minum oleh Saudara Shahrulzaman dan Saudara Najib, Presiden Mahasiswa OKU UM di Kafe Fakulti Sastera dan Sains Sosial pada pilihanraya kampus 03/04. Mesti korang lupa, kan.

1 comment:

GEGAU SERKAM said...

korang nie cam hampeh lah .. berjuang tapi tak der semangat juang .. cam pondan ... berjuang .. berjuang lah dengan semangat yang betul .. ini tak kejap semangat kejap turun .. cammana islam nak menang ??

Nota Diri

Nama: Mohamad Ridhwan Bin Alias

Pendidikan

+ Mendapat pendidikan dalam Ijazah Sarjana Muda Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (Major: Sejarah, Minor: Antropologi dan Sosiologi)

+ Diploma Pendidikan, MPTAA

Fokus Penulisan

+ Sejarah dan politik terutamanya di Malaysia, Timur Tengah, Gerakan Islam dan Gerakan Mahasiswa/Anak Muda.

Penafian

+ Penulis bukan ustaz
+ Penulis bukan pakar
+Segala pembacaan perlu dibuat lebih lanjut untuk pemurnian fakta.
+ Segala penulisan adalah pendapat peribadi.