MENEMUI ADAB DALAM TAMAN PERBUKUAN
Oleh Mohamad Ridhwan
Bin Alias[1]
“Aku membaca bukan hanya untuk
tahu. Aku juga ingin bahwa apa yang kubaca itu ikut membentuk sebagian dari
pandanganku.” – Ahmad Wahib
Sempena ulang tahun ketiga Bacaan Liar, saya selaku insan kerdil yang
sedang belajar cuba menulis apa yang ditemui sepanjang 25 tahun kembara baca
ini.
Tulisan Ahmad Wahib di atas mengamit akal-budi kita bahawa betapa
pentingnya sebuah pembacaan. Tujuan asasi membaca bukan sekadar untuk tahu
tetapi medium untuk merenung-fikir agar lebih dekat [taqarrub] dan menambah
keyakinan kepada Allah SWT melalui transformasi (perubahan) atau pengislahan
(pembaikian) diri supaya pandangan sarwajagat dan amalan kita menurut Islam.
Kita menolak konsep reformasi (pembaharuan) dalam perjuangan agama. Islam
adalah satu cara hidup yang diberkati oleh Allah tidak memerlukan pembaharuan.
Umat Islam perlu islah dan pemurnian agar umat Islam kembali kepada asali
bertunjang kalimah syahadah.[2]
Pada hemat saya, berguru biarlah ramai dan membaca biarlah pelbagai tema
pemikiran. Sebahagian orang bimbang jika terlalu banyak membaca, seseorang akan
berorientasikan akal yang akhirnya menjerumus ke lembah kesesatan.[3]
Jawapan saya ialah betul. Tanpa niat yang lurus mahu mencari kebenaran dan
mengakuri kebenaran,[4]
dan berdoa kepada Allah SWT supaya mengurniakan hidayah, kita boleh tersesat ke
jalan keiblisan[kesesatan].
Bahaya jalan keiblisan ini tidak harus menjadi alasan untuk menolak
membaca pelbagai tema pemikiran. Tema pemikiran datang daripada sumber ilmu.[5]
Sumber ilmu mempunyai dua bahagian iaitu [1] sumber mutlak [al Quran dan
hadith][6]
dan [2] sumber tidak mutlak. Ia juga dinamakan [1] syariat dan [2] feqah dan
[1] prinsip dan [2] ranting. Sumber mutlak ini menjadi sempadan atau batasan
akal.[7]
Jika akal melampaui batasan ini, ia bermakna seseorang itu memilih jalan
keiblisan.[8]
Akal adalah makhluk Allah yang istimewa kerana ia adalah alat
meletakkan amalan[9] atau
tindakan dan berkemampuan menjadi sumber ilmu pada saat tertentu dengan syarat
dibatasi oleh wahyu. Akal perlu ditambat oleh wahyu kerana ia makhluk yang
cukup liar[10] dan
mampu menyesatkan orang melalui jalan keiblisan.
Jalan keiblisan hendaklah diselesaikan dalam kerangka ilmu[11]
bukannya emosi, politik, sentimen dan lain-lain. Ia diselesaikan melalui hujah-hujah
dengan menggunakan pendekatan seperti muzakarah, ziarah dan lain-lain. Kita
tidak perlu mengharamkan atau membakar buku atau menolak kehadiran tokoh
tersebut. Kita perlu menghormati pendirian lawan dan diri lawan walaupun
memusuhi tema pemikiran lawan tadi.
Pengakhiran seseorang pembaca adalah terhasilnya pandangan sarwajagat
yang dibentuk daripada pembacaan dan pengalaman hidup mereka untuk memandu
kehidupan yang seterusnya. Usia berbaki memerlukan pandangan sarwajagat yang
benar diselimuti oleh hidayah agar kematian kita dan masa depan akhirat kita
mencapai kebahagiaan dan kesejahteraan.[12] Pandangan sarwajagat Islam melorongkan akal
agar mengikuti jalan hidayah[13]
yang dijamin keselamatannya untuk sampai ke destinasi dengan selamat.
Bermulanya Anak Muda Gelisah
Jiwanya.
XXII
Kepada langit berlipat-ganda
kuberseru,
Menanya : '’Ngan pelita apa
Kodrat memandu
Anak-anaknya yang sesat dalam
kegelapan?'
Maka Langit menjawab : '’Ngan fahaman yang buntu!'
XXIII
Kenapa tiada taufan mengamuk
dilautanmu?
Jiwamu terbelenggu—kemanakah
imanmu?
Sia-sia kau melaung menuduh
tindasan Takdir—
Kenapa tidak kau menjadi Kodrat
Tuhanmu?
[Syed Muhammad Naquib al Attas, Rangkaian
Ruba'iyat]
Gelisah jiwa[14]
berlaku apabila akal mula memberontak
mencabar agama dan nilai rohaniah agama. Kegelisahan ini adalah fitrah anak
muda yang masih mencari identiti mereka sendiri. Kadangkala mereka celaru dan
keliru mencampuri dosa[15]
dan pahala umpama melayani gig dan pada masa yang sama masih berqasidah di
dataran merdeka.
Kita mahu membina bangunan yang gah, tetapi tidak mempunyai tiang yang
kukuh. Maka, bangunan tersebut akan mudah runtuh. Itulah umpamanya kita menitik
berat ilmu fardu kifayah tetapi melupakan ilmu fardu ain. Dikala ini, ilmu
mengenal Tuhan iaitu mengenal sifat 20 puluh dan Asmaul Husna -Nama Allah
semakin ditinggalkan. Ilmu mengenal Tuhan dapat menenangkan jiwa kacau dan akal
terkeliru.
Gelisah jiwa manusia merupakan satu pemberontakan jiwa terhadap sifat
Iradat Allah. Iradat bermaksud BERKEHENDAK.
Kita tidak boleh menisbahkan keburukan, kejahatan dan kekejian kepada Allah
SWT. Melayani kegelisahan jiwa memerlukan pendekatan yang benar agar tidak
termasuk dalam golongan yang menyeleweng. Kefahaman terhadap konsep Sifat 20
dan Asmaul Husna perlu dipertingkatkan dengan keyakinan yang tinggi. Keyakinan
dapat dihasilkan dengan kepatuhan kepada kehendak al Quran[16]
dan al Sunnah.
Gelisah jiwa manusia adalah jalan kebuntuan dan kesesatan boleh menjadi pembuka hidayah kepada
seseorang.[17]
Punbegitu, kita sebagai manusia yang sedar dan seorang pembaca-penuntut ilmu
tidak seharusnya terperangkap dengan jalan kebuntuan dan kesesatan ini.
Justeru, kita perlu mencari hidayah bukannya menambahkan kebuntuan lagi. Cari
guru yang benar dan buku yang benar [sudah tentu al Quran dan kitab hadth] sebagai
pemula mengubati jalan kebuntuan dan kesesatan.
Selain guru yang benar dan panduan yang benar, kita boleh mengubati
kegelisahan jiwa dengan perkara di bawah;
1.
Menjaga
solat berjemaah
2.
Bergaul
dengan orang-orang baik dan saleh. Peringkat awal boleh mulakan di masjid dan
mengikuti jemaah tabligh dan usrah serta halaqah. Dalam jemaah tabligh kita
dapat menghidupkan agama dalam hati, fikir dan amalan kita.
3.
Baca al
Quran dengan terjemahan satu halaman setiap hari.
4.
Baca Kitab Hadith Bukhari dan Muslim, satu halaman
setiap hari.
5.
Jangan
terikut perasaan- sabar dan berdoa mohon petunjuk Ilahi.
Moga kita menemui kembali jalan hidayah daripadaNya.
Manusia Yang Baik
Kita hidup sebagai individu bukannya sebuah organisasi. Individu adalah
asas kehidupan. Penilaian Allah terhadap kita secara individu bukannya
organisasi yang kita sertai. Islam mendahului kualiti individu mendahului
kebaikan sistem. Justeru, kita perlu
menjadi individu[18] yang
dikenali Manusia Yang Baik.
Menurut Dr Syed Muhammad Naquib al Attas, “Manusia Baik ialah manusia yang beradab yakni orang yang insaf
sepenuhnya bertanggungjawab dirinya kepada Tuhan Yang Hak; memahami dan
menyelenggarakan penunaian keadilan terhadap dirinya dan diri-diri lain dalam masyarakatnya;
yang terus berupaya meningkatkan setiap aspek dalam dirinya menuju kesempurnaan
sebagai insan adabi”.
Manusia Yang Baik ialah manusia yang beradab dan berakhlak. Manusia
yang berakhlak dan beradab mengambarkan kemuliaan seseorang[19].
Baginda Rasulullah SAW sendiri menjadi model paling utama tauladan insan yang
menganuti agama Islam kerana antara tujuan pengutusan baginda adalah
menyempurnakan kemuliaan akhlak manusia[20].
Orang yang insaf sepenuhnya bertanggungjawab[21]
dirinya kepada Tuhan Yang Hak menyentuh tentang tanggungjawab akhlakiah
seseorang individu atau insan Islam bagi dirinya seterusnya kepada masyarakat.
Syarat utama kebertanggungjawaban ini ialah keadaan baligh seseorang. Tanggungjawab
terhadap diri dan Tuhan menjadi tugas baru bagi seseorang yang sudah baligh.
Penunaian keadilan terhadap diri dan masyarakat memerikan kehidupan
adabi yang bertatasusila yang luhur iaitu kehidupan bermasyarakat yang teratur
dalam kawalan hukum dan undang-undang serta kuatkuasa keadilan dan hikmat kewibawaan
pemimpin dan ilmuwan.
Meningkat setiap aspek dalam diri ialah meningkatkan kualiti ibadah
kita yakni Islam memandu cara hidup kita termasuk budaya hidup, cara berfikir,
tindakan dan suasana hidup kita ada setiap saat. Islam mendepani pemerintahan negara,
dalam keluarga, pengurusan organisasi, kerjaya, memberi pendapat dan segala
aspek kehidupan. Islam dijadikan hakim dalam menentukan tindakan dan cara
berfikir kita.
Sememangnya benar, masuk syurga itu dengan rahmat Allah bukannya pada
banyaknya amalan seseorang Manusia Yang
Baik. Cuma Allah SWT telah mengambarkan syarat ahli syurga dalam al Quran dan
Rasulullah SAW telah memberi tauladan amalan ahli syurga kepada kita. Kita
mesti mengikut syarat-syarat[22]
dan mengikut tauladan Rasulullah SAW jika mahu masuk ke dalam syurga.
Beradab Dalam Kehidupan.
Adab dan akhlak adalah buah daripada batang pepohon taqwa. Iman pula
adalah akar pepohon tersebut dibajai oleh ilmu. Pemahaman terhadap epistemologi
Islam yang benar akan menumbuhkan adab dan akhlak yang baik. Ini sekaligus
menolak tanggapan bahawa akhlak lebih utama daripada ilmu. Ilmu yang benar
menghasilkan iman yang menumbuhkan akhlak dan adab. Bak kata Imam Ibnu
Taimiyyah, “Ilmu adalah ketua bagi amal,
amal menjadi pengikutnya”.
Menurut Syed Muhammad Naquib al Attas, adab merujuk kepada pengenalan
dan pengakuan yang hak akan tempat yang wajar, kedudukan dan keadaan hidup, dan
kepada mendisiplinkan diri dalam penyertaannya secara rela dan positif dalam
memainkan peranannya selaras dengan pengenalan dan pengakuan itu, maka
berlakunya ia didalam diri dan masyarakat secara keseluruhannya memperlihatkan
keadaan keadilan.
Menurut Kamus Dewan, adab ialah tingkah laku serta tutur kata yang
halus, budi bahasa, budi pekerti yang halus dan kesopanan. Jika beradab, mempunyai
atau menunjukkan ciri-ciri dalam masyarakat. Peradaban pula bermaksud keadaan
serta tingkat kemajuan pada kehidupan jasmani dan rohani masyarakat. Ia berbeza
dengan maksud tamadun iaitu keadaan masyarakat yang dicirikan oleh atau
didasarkan pada taraf kemajuan kebendaan serta perkembangan pemikiran yang
tinggi.
Kehilangan adab menunjukkan kehilangan keadilan seterusnya pula
mengakibatkan kekeliruan dalam ilmu. Keadilan intisari kepada hikmah. Hikmah
ialah kepandaian dan kebijaksanaan. Kata Imam Malik, erti hikmah ialah ‘mengetahui agama, memahami dan menuruti
ajaran-ajarannya’.
Kehilangan adab berlaku apabila adanya kekeliruan dalam ilmu disebabkan
kehilangan keadilan. Umpamanya sebatang pokok, keadilan [adalah tindakan dan
sifat] manusia dengan meletakkan baja [ilmu] pada waktu yang betul dan tempat
yang betul [keadilan]. Jika bajanya salah atau diberi secara salah, pepohon
tersebut akan mati [kehilangan adab].
Dilema yang dihadapi sekarang boleh disebabkan oleh
1.
Kekeliruan
dan kesilapan dalam ilmu, mewujudkan keadaan bagi;
2.
Kehilangan
adab dalam lingkungan komuniti. Keadaan yang timbul daripada [1] dan [2] ialah;
3.
Munculnya
pemimpin-pemimpin yang tidak mempunyai kelayakan untuk mengisi kepimpinan yang
sah bagi komuniti Muslim, yang tidak mempunyai akhlak yang mulia, tidak
mempunyai tahap intelektual dan rohaniah yang diperlukan untuk mengisi
kepimpinan Islam, yang mengekalkan keadaan dalam [1] di atas itu dan menjamin
kekuasaan yang berterusan ke atas hal ehwal komuniti oleh pemimpin-pemimpin
seperti mereka yang menguasai dalam semua bidang.
Ilmu bukan sekadar sebagai pengetahuan atau untuk tahu sahaja. Menurut
Syed Muhammad Naquib al Attas, ilmu adalah “merujuk
kepada Allah sebagai asal segala ilmu, ia [ilmu] adalah ketibaan makna sesuatu ke
dalam diri seseorang. Apabila merujuk kepada diri sebagai pentafsir, ilmu
adalah ketibaan makna diri seseorang kepada makna tentang sesuatu”.
Ilmu itu untuk perubahan iman dan akhlak seseorang agar lebih beriman
dan lebih bertaqwa. Ilmu yang melahirkan kefahaman yang kemudian meningkatkan
keyakinan bertuhan dalam diri.[23]
Peringkat tertinggi keilmuan seseorang ialah tahap kesempurnaan iman iaitu
TAQWA[24]
dimana keyakinan kepada Allah SWT berada dalam keadaan tertinggi [hidup mati
kerana Allah dan senafas dengan zikir-fikir kepada Allah SWT]. Daripada
keyakinan tersebut, amalan dan pandangan sarwajagat Islam dibina dengan ilmu
yang benar.
Meraikan Pendapat Bukan Tanda
Bersetuju
Membaca buku pelbagai aliran pemikiran boleh menajamkan perenungan kita
terhadap Allah dan ia juga boleh menjerumuskan kita ke lembah kebuntuan dan
kesesatan. Justeru, pembacaan kita hendaklah dimulakan dengan kalimah, ‘bacalah dengan nama Tuhanmu Yang
Menciptakan’[25].
Membaca perlu dengan memohon doa agar petunjuk dan hidayah Allah sentiasa
diperolehi. Membaca bukan sekadar untuk tahu tetapi mendekatkan diri kepadaNya.
Membaca buku beraneka pemikiran seperti sosialisme, liberalisme dan
komunisme, bukan bermakna kita bersetuju dengan buku yang dibaca dan penulis
buku tersebut. Kita perlu bersedia dengan sikap ‘Bersetuju menghormati dengan perkara yang tidak dipersetujui’
bahkan kita perlu mengkritik segala kemungkaran dalam proses pengilmuan yang
anti Tuhan dan dusta.
Penulis sangat bersetuju, membaca buku untuk mendapat manfaat kepada
diri seseorang, mengkaji dan mendapat pengetahuan baru. Hasil pembacaan kita
terletak pada sejauhmana perubahan yang berlaku dalam amalan dan pandangan
sarwajagat kita?.
Membaca pelbagai aliran pemikiran memberi peluang untuk kita merenung
kekuasaan Allah melalui perbezaan yang diciptanya. Wahyu Allah disediakan oleh
Allah untuk menilai kebenaran atau kepalsuan setiap bahan yang dibaca.[26]
Manusia adalah Pentafsir Agama
“Dan biarkanlah tiap orang
memahamkan Qur’an dan Sunnah itu menurut dirinya sendiri.” – Ahmad Wahib.
Setiap manusia berhak mentafsir agamanya sendiri tanpa bergantung harap
dengan para pentafsir agama dengan syarat mereka berusaha memiliki ilmu-ilmu
yang membolehkan mereka tafsir agama mereka sendiri dan ‘iman yang tulen serta
utuh’.[27]
Islam tidak mempunyai perantara dalam menjalinkan hubungan manusia dengan Allah. Pentafsir
agama juga memerlukan niat yang lurus bukannya mengikut akal dan nafsu[28]
mereka sahaja.
Mentafsir agama tidak boleh menggunakan nafsu[29]
dan akal sahaja, ia perlu dibuka dengan ilmu yang benar, kelurusan niat dan wahyu.
Ilmu yang benar adalah kunci pintu pentafsiran agama manakala wahyu adalah
sumber yang bertindak sebagai hakim atau batasannya. Antara ilmu yang
diperlukan ialah ilmu ‘alat’ yang membantu seseorang memahami agama Islam
seperti Bahasa Arab, Usul Fiqh dan sebagainya.
Saya bersetuju dengan menggunakan pendekatan tafsir saranan Syed
Muhammad Naquib al Attas dimana al Quran ditafsir dengan al Quran dan al Sunnah
bukannya ikut suka hati. Pendekatan ini perlu digunakan dalam bidang keilmuan
yang lain.
Akal pula adalah alat untuk meletakkan sesuatu keputusan [Ijtihad].[30]
Akal kadangkala ia menjadi kunci [ilmu] untuk membuka pintu pentafsiran agama,
kadangkala ia menurut kehendak nafsu. Untuk menilai dan menghakimi tindakan
akal, wahyu perlu bertindak sebagai hakim untuk mevetokan keputusan akal.
Dalam kes pencarian tuhan, akal akan berusaha dengan keras menanyakan,
siapakah mencipta Tuhan? atau Siapakah sebelum Tuhan?. Islam agama yang hebat
memberi jawapan yang muktamad dan tidak boleh dipersoalkan lagi[31]
kecuali penyoal itu sememangnya tidak beragama [ateis] atau orang gila. Al
Quran memuktamadkan persoalan berkenaan dalam surah al Ikhlas, ‘Katakanlah! Dia Allah, Yang Maha Esa, Allah
tempat memohon perlindungan. Tiada Dia beranak. Tiada Dia diPERANAKkan. Dan tidak Ada bagiNya
imbangan sesuatu jua pun’ [Surah al Ikhlas: 1-4].
Akal seringkali dipengaruhi oleh latar belakang kehidupan dan pengalaman
pentafsirnya. Kita boleh melihat, para pentafsir agama mentafsirkan perkara
yang sama dengan pentafsiran berbeza. Islam menerima perbezaan ini selagi tidak
melanggar syariat Islam dan sumber rujukan Islam [al Quran dan al Sunnah],
menghormati perbezaan berhujah dan konteks setempat. Sahabat IIIT umpamanya,
cuba mempromosikan model mereka untuk melaksanakan Islam mengikut cara IIIT
tanpa memahami konteks tempat tersebut dimana idea IIIT mahu dilaksanakan.
Penghayatan dan pembudayaan Islam di negara Barat tidak boleh disamakan dengan
negara Islam.
Islam tidak boleh dipengaruhi oleh pengalaman peribadi, pengetahuan dan
ilham kita, dan kehendak-kehendak pihak tertentu melalui arahan secara
langsung, pembacaan dan diasuh secara langsung. Islam perlu dilaksanakan
sebagaimana arahan wahyu dan tauladan Rasulullah SAW. Kesilapan besar Barat
ialah mahu Islam mengikut kehendak Barat.[32]
Jika seseorang muslim memiliki ilmu yang benar, mereka tidak perlu lagi
berharap dengan merujuk kepada para ulama tetapi terus kepada sumber Islam
iaitu al Quran dan al Sunnah. Seperti mana hujah Imam Hassan al Banna dalam
Prinsip ketujuh Rukun Faham, ‘setiap
orang Islam yang masih belum mencapai tahap ahli nadzar iaitu dapat mengkaji dalil-dalil
hukum dalam masalah furu’ hendaklah mengikut salah satu imam dalam agama ini.
Namun demikian adalah lebih baik selain mengikut dia berusaha sedaya upaya
untuk memahami dalil-dalil tersebut. Dia juga perlu menerima segala tunjuk ajar
yang disertakan dengan dalil setelah dipastikan orang yang menunjuk ajar itu
adalah orang yang berkebolehan dan berkelayakan. Jika dia memang adalah ahli
ilmu dia hendaklah mengatasi kelemahannya dalam bidang ilmu supaya dia mampu
mencapai tahap yang membolehkan dia mengkaji’.
Pada akhir zaman, kita berada dalam dunia yang dipenuhi krisis akhlak,
krisis taqwa dan krisis iman. Iman berbolak-balik berpendirian berlainan sebelah pagi dan
petang. Sifat manusia pada hari ini sangat pragmatis. Manusia yang mentafsir
agama dikenali ulama (ustaz atau agamawan) atau sarjana Islam, ada juga yang
terbabas dari segi akhlak dan amal. Mereka hanyalah manusia biasa yang tidak
dapat lari daripada dosa. Sesetengah ucapan mereka untuk kepentingan diri
[perniagaan] dan bersifat peribadi serta tiada hikmah [kasar, ego dengan ilmu].
Imam al Ghazali membahagikan ulama kepada dua iaitu ulama akhirat dan
ulama dunia.
Mengutip Bunga Di Taman Larangan
Muslim tergenggam belenggu
kafir,
Akhirat luput, dunia tercicir,
Budaya Jahil luas membanjir,
Banyak yang karam tiada
tertaksir.
[Syed Muhammad Naquib al Attas, Risalah]
Keterujaan terhadap Barat dan termakan budi dengan Barat menyebabkan
umat Islam terutamanya pemimpin dan sarjana Islam terperangkap dalam agenda
Barat. Mereka mahu kebaikan untuk Islam dan umatnya tetapi mengunakan cara yang
salah iaitu cara orang yang tidak mahu mentauhidkan Allah SWT dan menyalahi
syariat Islam. Ia sebagaimana dilakukan oleh pencipta hadith palsu. Sesetengah
mereka mahu orang Islam melakukan kebaikan seperti banyak solat sunat dengan
mencipta hadith palsu tentang kebaikan banyak solat tetapi caranya tetap haram
dan salah.
Islam bukannya hanya pada kulit tetapi merangkumi isi. Tanpa isi, buah
tidak akan berguna walaupun mempunyai kulit yang cantik. Di Barat, kita belajar
metodelogi Islam dan pengetahuan bertaraf kulit sahaja kerana guru, silibus dan
tempat belajar itu bukan bertujuan menerapkan keimanan dan ketaqwaan kepada
pelajarnya. Ia hanya pengkajian Islam tanpa iman dan tidak mahu melahirkan
taqwa.
Belajar Islam di Barat tanpa iman yang kuat dan tiada niat yang lurus
dan benar, kita akan terperangkap dengan agenda Barat. Pembaharuan Islam yang
dicanang menjadi bahan komestik yang cantik tetapi mempunyai ‘merkuri’ dan ‘silikon’
yang tinggi bakal merosakkan Islam dan umat Islam dalam jangka masa yang
panjang. Hero-hero Islam yang dihasilkan oleh Kebudayaan Barat banyak
merosakkan Umat Islam dengan gagasan pembaharuan Islam yang khayali.
Nurcholish Majid atau Cak Nur seorang yang berjasa kepada perkembangan
Islam. Cuma dalam usaha pembaharuan Islam yang dilakukan olehnya, banyak teras
Islam yang cuba diherotkannya. Cak Nur adalah pimpinan gerakan mahasiswa Islam
iaitu Himpunan Mahasiswa Islam (HMI), mempunyai jaringan persahabatan dengan
para ulama dan NGO Islam antarabangsa, berwatak genius-intelektual dan pengasas
Universiti Paramadina.
Di Malaysia, terdapat beberapa tokoh atau hero Islam yang pemikiran
mereka diherotkan oleh gagasan yang menuruti kehendak Barat.
Islam bersifat menyeluruh dan saling berkaitan antara satu sama lain.
Mengikut sifir Islam, perkara aqidah melibatkan sifir 2-1 = 0 bukannya logik
kebiasaan manusia 2-1=1. Justeru, kita masuk Islam secara keseluruhan.
“Nah, diam-diam kita menganut
sekularisme, walaupun dengan lantang kita menentang sekularisme!”, tulis Ahmad Wahib. Humanisme, sekularisme,
liberalisme, sosialisme hatta komunisme hasil pemikiran manusia. Suka atau
tidak, manusia akan terkait dengan pemikiran sedemikian. Tugas kita sekarang
ialah berusaha membersihkan pemikiran tersebut daripada kotak pandangan
sarwajagat Islam kita atau menjuruskan elemen baik pemikiran tersebut kepada
Islam melalui Islamisasi.
Model Ulama Alternatif Nusantara
Kita menghierarkikan kehidupan kita sebagai Islam-Melayu-Nusantara-Rakyat-Manusia.
Lima elemen ini banyak mempengaruhi pandangan sarwajagat kita. Tentang ulama,
saya mencari ulama Melayu bukannya ‘Ulama Arab’.[33]
Bukannya rasis tetapi ulama perlu berusaha memahami hati nurani dan pemikiran
setempat.
Kedatangan Islam ke rantau ini melalui pendekatan dakwah bukannya
peperangan. Para pedagang Islam menyebar Islam melalui lisan dan tindakan
mereka.
Kebanyakan mereka menetap di Alam Melayu [Nusantara] dan menyebarkan
Islam berdasarkan Islamisasi kebudayaan tempatan. Para pendakwah Islam meluruskan
pandangan sarwajagat Manusia Melayu, Islamisasi Kebudayaan dan menolak-menapis
perkara yang syirik dan melanggar syariat Islam.
Akhir Kalam
Kemuliaan disisi manusia terletak pada akhlak-adab. Kemuliaan disisi
Allah, sudah tentu akhlak-adab yang ditunjangi iman.[34]
Semua orang makan, makan dengan membaca bismillah lain nilainya dengan
makan tanpa bismillah.
Kehebatan manusia pada akalnya yang memberi pengetahuan memandu manusia
untuk memilih keputusan dalam kehidupan.
“Aku Mahu mentauladani Muhammad
bukannya Ahmad Wahib!”
[1] Penulis adalah seorang peminat FB Bacaan Liar, mencintai ilmu dan
buku. Berasal dari sebuah kampung di kawasan luar bandar Terengganu. Slogan
diri, ‘tiada kesesatan selepas datangnya
kebenaran’ dan ‘Islam Adalah
Kemanusiaan’. Kini, melayani-didik anak-anak remaja dalam alam pendidikan.
Penulis juga pernah mengemudi blog mahasiswamenggugat.blogspot.com Penafian:
penulis bukan ustaz.
[2] Surah Ali Imran: 110. ‘Kamu adalah umat yang terbaik yang
dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang maaruf, dan menegah sari yang
mungkar dan beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka; di antara mereka ada
yang beriman dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik’.
[3] Surah al Sad: 26. ‘Hai Daud, sesungguhnya Kami menjadikan kamu
khalifah[penguasa] di muka bumi, maka berilah keputusan [perkara] di muka bumi
di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu kerana ia
akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat
dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat kerana mereka melupakan hari
perhitungan’.
[4] As Syuraa: 10. ‘Tentang sesuatu apapun kamu berselisih, maka
putusannya [terserah] kepada Allah. [Yang mempunyai sifat-sifat demikian]
itulah Allah Tuhanku. Kepada-Nyalah aku kembali’.
[5] Dalam Islam, Allah SWT
adalah sumber sebenar ilmu dan diri manusia sebagai makhluk aktif dalam usaha
mendapatkan ilmu.
[20] ‘Sesungguhnya aku
diutuskan untuk menyempurnakan kemuliaan-kemuliaan akhlak’ [Riwayat al Baihaqi]
[24] Surah Luqman: 21, Surah
At Taubah: 30. Kedua-duanya ayat ini mengambarkan satu cipta ciri perbandingan
dan kritikan dalam kajian ilmu perbandingan.
[27] Faham kebenaran Islam
bertunjangkan al Quran dan al Sunnah. Syarat utama pentafsiran sumber Islam
ialah ilmu dan niat yang ikhlas.
[32] Menurut Darek Hopwood,
kemodenan adalah sesuatu yang menuju ke arah kemajuan dan bersifat Eropah
[Pembaratan]. Berdasarkan kepercayaan ini, lebih baik Orang Timur tradisional
mengikut jejak mereka dengan mengikut budaya Barat. Pada hemat saya, perkara
ini akan mewujudkan pertembungan antara Islam sebagai Cara Hidup dengan Budaya
Barat.
[33] Ulama yang tidak menetap
di kawasan ini tidak memahami pemikiran, kebudayaan dan hati nurani rakyat
setempat.
No comments:
Post a Comment