Monday, September 14, 2009

Mahasiswa dan Politik Kepartian

Politik dan mahasiswa tidak boleh dipisahkan. Mahasiswa wajib berpolitik agar melahirkan sikap kebersamaan dengan masyarakat. Persoalan yang timbul, perlukah mahasiswa memasuki dunia politik kepartian?.

Jawapannya subjektif. Bergantung kepada siapa yang ditanya, masa, suasana semasa dan tempat.

Secara semulajadi, kelompok mahasiswa ada aspirasinya. contoh, kelab sosialis UM menyedut aspirasi daripada parti sosialis dan buruh. ada juga mahasiswa yang amat menyukai aspirasi NGO atau ikon tertentu seperti che guevara, anwar ibrahim atau Prof Muhammad Naquib al Attas. Status mahasiswa itu sendiri mereka memerlukan aspirasi. Sejauh mana kelompok mahasiswa cuba membina aspirasi dan ideologi sendiri, setakat ini masih gagal. Mereka masih memerlukan aspirasi.

ikhwanul muslimin Mesir mempunyai sayap mahasiswa di kampus. PAS dan UMNO mempunyai sayap pun ada sayap kampus sama ada rasmi atau tidak. Secara tak langsung, mahasiswa berkesedaran politik terlibat dalam politik kepartian.

Konklusi, mahasiswa perlu menyertai politik kepartian. Tetapi berkadar.....

1 comment:

diyana mahlil said...

sy stuju dgn jwpn akhi, boleh berpolitik tp berkadaran...stuju sgt2.

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...