“Ya Akhi..bersihkan hati dari
syahwatul Khafiyyah ( keinginan yang tersembunyi), jika hak kita, tiada siapa yang
dapat merampasnya dan jika sememang hak orang, tidak akan jadi milik kita,
walau bagaimana sekalipun kita berusaha untuk memilikinya. Allah bersama dengan
orang yang diberi Allah jawatan kepadanya, dan Allah berlepas diri dari orang yang
berkehendakkan jawatan untuk dirinya”
Allahyarham Tuan Guru Yahya
Osman
Kedaulatan
Islam dan Kembali Kepada Fitrah
‘Rahsia kepimpinan yang sebenar ialah
sabar, istiqamah dan taat. Ramai pemimpin hanyut dengan kegeniusan peribadi
kononnya aku lebih bijak yang akhirnya memakan diri sendiri dengan perancangan
yang terlebih bijak. Sedarlah perancangan Allah dan keredhaan Allah itu lebih
utama’
‘Kedaulatan’ Islam adalah keupayaan dan
kemampuan seseorang pemerintah mentafsir dan melaksanakan arahan al Quran dan
al Sunnah dalam pentadbiran dan pemerintahan kerajaan secara keseluruhan.
Kedaulatan Islam boleh dilakukan secara
individu dalam sebuah wilayah minoriti Islam, dimana pemimpin Islam bekerjasama
dengan pemimpin bukan Islam tanpa mengadaikan prinsip Islam. Bagi wilayah
majoriti Islam, perjuangan menegakkan Islam sebagai asas pemerintahan perlu
dilaksanakan secara hikmah dan tegas. Pelaksanaan Islam dilakukan secara
berperingkat dan berterusan sehingga Islam benar-benar mentadbir.
Semua manusia mempunyai fitrah kemanusiaan
yang sifatnya adalah sama. Ada sifat cinta, sayang, keraguan, kebajikan dan
pelbagai. Manusia juga berminat dalam ekonomi, politik dan pelbagai perihal
sosial. Dalam diri manusia, secara fitrahnya mempunyai sifat-sifat seorang
liberalis, sosialis, komunis, kapitalis, pluralis dan lain-lain. Fitrah
kemanusiaan yang sebenar ialah serasi dengan al-Quran dan as-Sunnah. Fitrah
kemanusiaan mesti tunduk dan patuh
mengikuti jalan yang ditunjuki oleh suluhan al-Quran dan as-Sunnah dalam
kehidupan seharian agar tidak tersesat dan hanyut dengan keseronokan khayali
ciptaan aqal dan nafsu sendiri. Kemuncak kesesatan fitrah kemanusiaan apabila
ia menjadi ‘isme’ atau ‘agama’ bagi sesetengah individu dan kelompok
sehingga tidak mengenali Allah SWT dan menolak Islam sebagai Adden.
Kedaulatan Islam atau lebih tepat kedaulatan
Allah (al hakimiyyah) dalam ekonomi, politik dan sosial (lebih tepat
dalam kehidupan manusia) adalah pengembalian kepada fitrah kemanusiaan yang
sebenar. Pengembalian kepada fitrah kemanusiaan sebenar ini menjadi satu
kewajiban dalam penunaian janji dalam
Perjanjian Asali Manusia dengan Allah SWT dalam Alam Roh. Penunaian janji ini
melibatkan syariat [Surah al-Jathiah: 18], hakikat dan makrifat.
Kedaulatan Islam (lebih tepat: Allah SWT) atau
al-hakimiyyah ialah kekuasaan hukum tertinggi dalam alam semesta ini
hanyalah milik Allah SWT. Allah menentukan segala hukum[Surah al-An’aam:57].
Konsep ini menunjukkan kepada manusia bahawa Allah sahaja sebagai sumber hukum.
Manusia wajib patuh, taat dan tunduk kepada hukum Allah semata-mata [Surah
al-An’aam: 62] bukannya pada pandangan akal dan nafsu manusia.
Isu besar pada hari ini dan sejak zaman
berzaman, manusia dikhayalkan dengan kebijaksanaan pandangan akal dan nafsu
sendiri. Mereka merasakan diri mereka
benar. Mereka bersifat pragmatis dan selektif dalam pandangan Islam. Sebab itu
mereka senang dengan pemikiran pasca Islamisme dan Muslim Demokrat sebagaimana
dicanang oleh Barat. Sejarah telah membuktikan bahawa kelompok ini tidak
meninggalkan Islam sepenuhnya. Mereka mulanya beralasan dengan pelbagai alasan
(termasuk dalil-dalil Islam) tidak melaksanakan Islam. Lama-kelamaan kelompok
tidak mahu melaksanakan Islam, kemudian menyokong dan bersama-sama kelompok
anti-Islam menyerang kelompok Islam dan akhirnya menjadi penentang Islam.
Politik
Islam dan Kepimpinan Islam
Ramai sarjana Islam menyatakan istilah politik
bukanlah istilah Islam. Asal usul istilah politik ialah daripada bahasa Yunani,
‘politikos’ atau bahasa Latin, ‘politica’. Dalam bahasa Perancis,
‘politique’ dan bahasa Belanda, ‘politiek’. Asal usul istilah
ialah daripada ‘polis’ bermaksud negara kota. ‘Polis’ juga
bermaksud kemajuan.
Sebahagian sarjana menyatakan politik dalam
Bahasa Arab dinamakan siasah iaitu perintah, tegah, melakukan kebaikan
dan mendidik. Dari segi istilah, siasah menurut Ibni Aqil ialah perbuatan yang
membawa manusia lebih hampir kepada kebaikan dan menjauhkannya daripada
kerosakan sekalipun tidak disyariatkan oleh Rasulullah SAW.
Pada pandangan penulis, siasah ditentukan oleh
kualiti seorang pemimpin. Kualiti seorang pemimpin terletak pada akhlaknya yang
disaluti oleh iman dan taqwa. Kualiti pemimpin mendahului kelebihan sistem.
Menurut Kamus Dewan, pimpin ialah
dibimbing; dipandu; dituntun dan ditunjuk. Kepimpinan pula ialah keupayaan
memimpin. Rumusan Prof. Dr. Shaharir Mohamad Zin menyatakan pimpin bermakna
memegang tangan seseorang dengan tidak terlucutnya menuju ke arah yang
dipersetujui bersama. Perkara ini menunjukkan seseorang pemimpin perlu memimpin
dan memegang ‘tangan’ (kekuasaan-mentadbir) rakyat dengan amanah.
Teori kepimpinan Barat terutamanya
Bahasa Inggeris menggunakan perkataan ‘lead’
bermakna menyebabkan (seorang atau seekor haiwan) mengikut seorang yang
membawanya dengan tangan (membimbing), bakdul, tali dan lain-lain ketika maju
ke hadapan. Lead berasal daripada
perkataan Latin iaitu kaedan bermakna
‘menyebabkan perginya seseorang daripada Jermaik,
laithan yang bermakna ‘kembara’.
Dalam tradisi peradaban Melayu-Islam,
kepimpinan Melayu berasaskan persetujuan bersama antara pemimpin dengan rakyat.
Perkara ini menandakan kepimpinan Melayu berasaskan kerjasama kolektif dan
penyertaan rakyat dalam kerajaan Melayu.
Sifat Qawiyy-Ameen-Hafeez-Aleem
datang Daripada Aqidah dan Akhlaq Islam.
Pemerintahan Islam dan seseorang pemimpin
Islam perlu mempunyai ukuran pencapaian mereka dalam melaksanakan amanah Allah.
Tanpa prestasi dan pencapaian yang baik dan berprestasi tinggi, pemerintahan
dan pemimpin tersebut perlu ditolak dan digantikan dengan pemimpin dan parti
politik yang lebih baik.
Penulis tertarik dengan tulisan Ustaz Harizal
Jamil,
“Salah seorang di antara perempuan yang berdua itu berkata: “Wahai ayah
(Shuaib), ambilah dia (Musa) bekerja, Sesungguhnya sebaik-baik orang yang ayah
ambil bekerja ialah orang yang QAWIYY, lagi AMEEN” [al-Qasas
28: 26]
Ayat ini disyarahkan oleh Ustaz Hasrizal Jamil
dengan penjelasan begini. “Penjelasan tentang kriteria Musa yang menjadikan
beliau sebagai manusia yang paling berkelayakan untuk diupah bekerja
diungkapkan sebagai Qawiyy dan Ameen. Pembahagian kualiti Musa kepada dua
dimensi Qawiyy dan Ameen ini sangat berguna dalam memahamkan kepada kita apakah
yang Allah Subhanahu wa Ta’aala kehendaki dari seorang hamba berkaitan dengan
kelayakan dirinya.
Sheikh al-Islam Ibn Taimiyyah membahaskan perkara ini di dalam kitabnya, al-Siyasah al-Syar`iyyah fi Islah al-Ra`i
wa al-Ra`iyyah sebagai memudahkan kita mengukur kelayakan.
QAWIYY itu bermaksud kekuatan, keupayaan, kemahiran dan segala yang
diperlukan untuk sesuatu tugasan itu dilakukan mengikut spesifikasinya. Di
dalam bahasa semasa, kalimah Qawiyy ini boleh difahami sebagai nilai
KOMPETENSI.
AMEEN pula merujuk kepada sifat amanah, bertanggungjawab dan segala
kualiti akhlaq seseorang yang mudah untuk difahami sebagai nilai INTEGRITI.
Sudah tentulah di dalam suatu pekerjaan, kelayakan tertinggi ialah pada
seseorang yang memiliki nilai integriti dan kompetensi yang sama tinggi. Namun
realitinya, manusia ada pasang surutnya pada kedua-dua dimensi kelayakan ini.
Ada tugasan yang memerlukan keutamaan integriti, ada tugasan yang mesti
mengutamakan kompetensi.
Bagi tugasan menguruskan gembala kambing seperti yang bakal dilakukan
oleh Musa ‘alayhi al-Salaam, QAWIYY (kompetensi pada kekuatan fizikal dan
kemahiran menggembala) disebut dahulu sebagai yang utama, berbanding sifat
AMEEN (integriti).
Akan tetapi bagi tugasan yang bersangkutan dengan menguruskan harta dan
wang, integriti dan kompetensi sama penting, dengan keutamaan diberikan kepada
integriti berbanding kompetensi.”
Tambah Ustaz Hasrizal Jamil lagi, ‘ Lalu
tatkala Nabi Yusuf meminta agar dirinya
diposisikan kepada pengurusan perbendaharaan negara, beliau berkata:
Yusuf berkata: “Jadikanlah daku pengurus
perbendaharaan hasil bumi (Mesir); Sesungguhnya aku adalah seorang yang teliti
dalam penjagaan (HAFEEZ), lagi mengetahui cara mentadbirkannya (ALEEM)”
[Yusuf 12: 55]”
Pada pandangan penulis, asas kualiti
kepimpinan ialah aqidah dan akhlak (pemimpin yang berakhlak). Pemimpin
berakhlak yang terbaik ialah akhlaknya mengikut dan tunduk kepada al-Quran dan
as-Sunnah. Hanya pemimpin yang beraqidah dan berakhlak sahaja mampu memimpin
negara yang sejahtera dan makmur. Dan hanya pemimpin beraqidah dan berakhlak
al-Quran dan as-Sunnah sahaja yang mampu melahirkan negara yang sejahtera,
makmur dan diredhai oleh Allah SWT.
Nabi Musa AS dan Nabi Yusuf AS, mereka adalah
pemimpin beraqidah dan berakhlak beracuankan WAHYU Allah SWT. Mereka memiliki syarat Islam mendahului syarat HAFEEZ,
ALEEM, QAWWIY dan AMEEN. Seseorang pemimpin mesti mempunyai akhlak dan iman.
Sejarah telah membuktikan bahawa negara yang sejahtera, makmur dan diredhai
oleh Allah SWT hanya mampu diperintah oleh orang berakhlak yang beriman dan
bertaqwa.
Malaysia
berada dalam era terbaiknya pada zaman Tun Mahathir Mohammad (ketiga
menjadi PM Keempat), seorang pemimpin yang genius dan bijak tetapi pada zaman
beliau juga rasuah dan penyalahgunaan kuasa berleluasa. Adakah kebijaksanaan tiada?. Adakah
undang-undang tiada?. Adakah rakyat lapar dan kebuluran ketika pemerintahan Tun
Mahathir?. Yang tiada ialah ketinggian iman dan akhlak para pemimpinnya. Tun Mahathir
tidak mengutamakan pembinaan iman dan akhlak dalam kalangan para pentadbirnya.
Pengaruh
Islam Dalam Parlimen
Suka atau tidak, politik mementingkan
kekuasaan, kekuatan dan berpengaruh. Di negara majoriti umat Islam, umat Islam
wajib menjadikan mereka sebagai pihak yang berkuasa dan berpengaruh. Di negara
minoriti Islam, umat Islam juga mesti menjadikan mereka pihak yang berpengaruh.
Berpolitik, jangan sampai pengaruh pihak Islam merosot. Perpaduan ummah
merentasi politik kepartian perlu diamalkan supaya pengaruh Islam tidak
dihakis.
Dalam Pilihan Raya Umum ke 13, kerusi yang
dimenangi oleh orang Islam ialah hanya 137 orang. Sebanyak 98 kerusi Islam
daripada 133 kerusi disumbangkan oleh Barisan Nasional(133) sebanyak UMNO (88) dan PBB (10) manakala Pakatan Rakyat
(89 kerusi: PAS (21); PKR (30): DAP (38) mendapat 39 kerusi Islam iaitu
PAS(21), PKR (16) dan DAP (2) daripada 89 kerusi yang diperolehi oleh PR.
Dalam PR sebanyak 39 kerusi Islam manakala 50
kerusi bukan Islam. Dalam BN terdapat 98 kerusi Islam manakala bukan Islam
mendapat 35 kerusi. Didalam Parlimen Malaysia, jumlah kerusi Islam ialah 137
kerusi manakala jumlah kerusi bukan Islam ialah 85 buah kerusi.
Jumlah kerusi Islam daripada BN berjumlah 98
kerusi dan PKR+DAP sebanyak 18 kerusi itu boleh disangsikan tahap keIslaman
mereka. Sudah tentu kebanyakan mereka bukan menganuti Islam secara adden kerana
mereka adalah sekularis-liberalis-nasionalis yang totok dan memilik akhlak yang
kurang Islami.
DAP memang tidak mampu memerintah Malaysia
tetapi DAP boleh memerintah Malaysia dengan bantuan khadam atau boneka mereka.
Dan yang lebih tepat ialah pengekalan kuasa berterusan daripada kelompok
sekular nasionalis kepada sekular liberalis. Islam akan terus terpinggir.
Kepimpinan
Dalam Islam dengan Kaedah Melantik Bukannya Pertandingan.
Dilantik sebagai pemimpin bukanlah menunjukkan
diri kita mempunyai kelebihan atau kehebatan. Kepimpinan hanya taklif; amanah,
tanggungjawab, berkemampuan; yang dipinjamkan kepada si pemimpin oleh rakyat.
Sifatnya pada istilah pemimpin, ia bukan untuk semua orang. Ia hanya yang
terpilih dan jumlahnya tidak ramai – terhad.
Kepimpinan bukanlah secara individu,
kepimpinan adalah kolektif – syura rakyat. Pemimpin menunaikan amanah dan
tanggungjawab sebagai pemimpin dan rakyatlah yang menjadi pembantu dan
penasihat-penegur kepada pemimpin.
Syarat ketaatan rakyat kepada pemimpin selagi pemimpin
taat kepada Allah dan RasulNya. Sekiranya, mereka tidak taat, maka rakyat boleh
menurunkannya dengan pendekatan yang paling baik dan damai.
Kuasa pemimpin yang diberikan oleh Allah SWT
melalui rakyat jangan dipergunakan untuk diri, keluarga dan kroni. Kuasa ini
dikembalikan kepada rakyat melalui pemerintahan yang adil dan pembangunan
dilaksanakan untuk rakyat dengan adil dan telus.
Ucapan Khalifah Saidina Abu Bakar As-Siddiq
semasa pelantikan sebagai Khalifah,
“Wahai saudara-saudara semua, aku telah dilantik menjadi pemimpin kamu, dan aku bukanlah orang yang
paling baik dari kalangan kamu. Sekiranya
aku berbuat baik, maka tolonglah aku, sekiranya aku menyeleweng maka
perbetulkanlah aku. Bercakap benar ini amanah dan berdusta itu khianat.
Orang yang kuat di sisi kamu adalah lemah di sisiku kerana aku akan mengambil
semula daripadanya hak yang diambil secara tidak benar. Orang yang lemah
dikalangan kamu adalah kuat di sisiku kerana aku akan mengembalikan hak yang
dirampas daripadanya. Tidak meninggalkan jihad oleh sesuatu kaum, melainkan
Allah akan menimpakan ke atas mereka kemusnahan dan kehinaan. Taatlah kepada aku selagi aku taat
kepada Allah dan rasulNya. Sekiranya aku tidak taat pada Allah dan rasulNya
maka jangan lagi kamu taat pada aku”
Ucapan Khalifah Abu Bakar menunjukkan
keperluan penglibatan rakyat dalam mengawasi pemerintahan dan seseorang
pemimpin. Pengawasan ini dilakukan dengan menegur dan menasihat kerajaan.
Menegur dan menasihat kerajaan memerlukan sifat amanah bukannya mengampu.
Perbetulkan kerajaan juga boleh dilakukan dengan menurunkan mereka dalam
pilihanraya.
Kedaulatan Islam terlaksana apabila pemimpin istiqamah
taat kepada Allah dan RasulNya dengan melaksanakan apa yang dijelaskan oleh al
Quran dan al Sunnah.
Politik Kesultanan Bukan Sekadar Pewarisan Takhta
Antara Urusan Aqidah dan Urus Tadbir Kerajaan Yang Baik
Mana yang lebih utama antara urusan
aqidah atau urus tadbir kerajaan yang baik?
Hakikat kepada jawapan soalan ini
ialah aqidahlah sumber keupayaan sebenar melahirkan urus tadbir kerajaan yang
baik dan diredhai oleh Allah SWT. Urus tadbir kerajaan yang baik tanpa
keredhaan Allah SWT adalah usaha yang ‘syok sendiri’. Keredhaan Allah SWT
dihasilkan daripada kehambaan manusia yang mengenali, tunduk dan taat kepada
Allah SWT dengan melaksanakan apa yang terkandung dalam al-Quran dan as-Sunnah.
Pemerintahan, pentadbiran dan
kepimpinan mesti bertunjangkan kepada kefahaman konsep khalifah (Surah
al-Baqarah: 30). Ia bukan sekadar isu pembangunan, kemajuan dan pentadbiran
yang baik sahaja.
Pemimpin Bukan Islam yang Adil?
"Sejelek-jelek Muslim, senakal-nakal Muslim, walaupun masuk penjara,
akhirnya pasti masuk surga juga. Sebaliknya, seadil-adil kafir, sebaik-baik
kafir, pasti akhirnya akan masuk neraka", KH. Hasan Abdullah Sahal
Kita tidak menafikan kebaikan dan
prestasi yang dilakukan oleh pemimpin bukan Islam mengatasi pemimpin umat
Islam. Cuma mengatakan pemimpin bukan Islam itu adil disisi Islam itu tidak
tepat. Mereka mungkin adil dari segi fitrah kemanusiaan tetapi belum tentu adil
disisi Allah SWT.
Dalam Islam, syarat Islam itu
mendahului syarat keadilan. Pemimpin yang adil mesti beraqidah Islam dan
meletakkan Islam pada posisi yang sebenar dalam pemerintahan dan pentadbiran
kerajaan.
Di Barat, kerajaan mereka nampak adil
disisi pandangan fitrah kemanusiaan. Hak asasi manusia dipelihara dengan baik.
Tetapi pada masa yang sama, mereka menghalalkan pelacuran dan riba yang
diharamkan oleh Allah SWT.
Pemimpin Islam yang Diktator, Korupsi dan Maksiat.
Kita tidak membela pemimpin umat
Islam yang melakukan kesalahan, kesilapan dan dosa. Pemimpin Islam yang lemah
prestasi, banyak maksiat, terjerumus dalam korupsi, kronisme dan nepotisme,
kesilapan dan dosa perlu diturunkan. Pemimpin umat Islam adalah manusia biasa
yang imannya berbolak-balik dan kaya dengan kelemahan, kekurangan, kesalahan
dan kesilapan. Pemimpin umat Islam seperti ini perlu diganti dengan pemimpin
Islam yang lebih Islamik dan berprestasi baik.
Ada pemimpin umat Islam yang kurang
layak memimpin umat Islam dan Kerajaan Islam. Ada juga pemimpin umat Islam yang
fasiq, sering melakukan maksiat dan melanggari perintah Allah dan Rasul-Nya. Umat
Islam boleh menurunkan pemimpin ini atau mengekalkan pemimpin ini atas dasar
mengekalkan mudharat kecil untuk mengelakkan mudharat yang lebih besar.
Dalam kitab ketatanegaraan Melayu
seperti Kitab Nasihat Segala Raja-Raja menjelaskan bahawa taat setia terhadap
raja dan terhadap perintah raja adalah wajib walaupun zalim. Para ulama
termasuk Imam al-Ghazali, Imam al Juwaini, al- Asy’ari, al-Baqillani dan al
Nawawi menyokong gagasan bahawa Imam (pemimpin) yang fasiq tidak boleh dipecat
terutamanya itu boleh membawa kepada huru hara dan fitnah dalam masyarakat dan negara.
Suatu hari yang huru-hara dan fitnah adalah lebih buruk daripada kezaliman
sepanjang masa.
Dengan sistem demokrasi-pilihan raya,
rakyat boleh menurunkan pemimpin umat Islam yang kurang layak, zalim dan fasiq.
Jika pemerintahan diktaktor yang berkuasa dan tidak mampu ditewaskan oleh umat
Islam, maka bersabar itu lebih baik. Pengalaman di Syria, penentangan umat
Islam mengakibatkan musibah dan mudharat yang lebih besar.
Islam tidak ada kompromi dengan
pelaku maksiat, rasuah dan penindasan yang dilakukan oleh pemimpin umat Islam.
Dosa tetap dosa disisi Allah SWT walaupun pemimpin umat Islam itu seorang
berjubah dan berserban. Peranan rakyatlah menilai prestasi pemimpin mereka dan
menurun-menaikkan pemimpin mereka. Setiap undi rakyat juga ada nilai dosa dan
pahala.
Pemimpin adalah cerminan
masyarakatnya.
Politik Islam dan Demokrasi-Pilihanraya
Dalam demokrasi pilihan raya, umat
Islam perlu memilih parti politik dan calon pilihan raya yang boleh membawa
aspirasi Islam. Aspirasi Islam ialah perjuangan Islam sebagai adden, menegakkan Islam dalam
pemerintahan termasuk dalam sosial, ekonomi, perundangan dan perlembagaan, dan
menghalang berlakunya dosa-dosa besar dan kecil yang dilarang oleh Allah dan
Rasul-Nya.
Pemilihan parti politik dan calon
bukan sekadar sentimen perkauman, kebencian, tawaran manifesto, prestasi
kerajaan memerintah dan kelebihan calon sahaja. Lebih daripada itu, persoalan
aqidah dari pelaksanaan dan pemeliharaan aqidah daripada dicemari oleh
unsur-unsur SEPILIS.
Islam tidak akan ditegakkan tanpa
Perlembagaan dan perundangan Islam. Persoalan pembangunan, kemajuan dan urus
tadbir yang baik, semua parti politik mesti melakukannya. Persoalan menegakkan
Islam, hanya parti yang bertunjangkan Islam sebagai adden sahaja yang mampu melakukannya.
Kitaran Tsunami Politik
Sesebuah parti politik yang terlalu
lama berkuasa akan mengalami suasana kondusif dan sukar mengekalkan prestasi.
Korupsi, rasuah, kronisme dan nepotisme mula merebak dalam kerajaan. Akibatnya,
kerajaan lemah dan rakyat menderita-dizalimi. Justeru, beberapa pendekatan
perlu dilaksanakan iaitu [1] penubuhan Suruhanjaya Hisbah yang bebas daripada
penguasaan kerajaan dan parti politik, [2] jawatan dihadkan tempohnya, [3]
dialog antara rakyat dengan kerajaan perlu diadakan dan [4] penjanaan Ekonomi
Kerakyatan.
Jika gagal mendepani kitaran tsunami
politik, rakyat yang bosan dengan prestasi sesebuah kerajaan boleh menumbangkan
kerajaan dan mengantikan dengan parti politik yang dirasakan baik oleh rakyat.
Memilih Pemimpin Menurut Dr. Hamid Fahmi Zakarsyi
1. Pemimpin Cerminan Masyarakat
Pemimpin itu adalah produk dan cermin
dari keadaan suatu masyarakat. Jika masyarakatnya korup maka pemimpinnya akan
demikian pula; jika masyarakat tidak religious atau sekuler maka pemimpinnya
juga demikian; jika pemimpinnya saleh maka pemimpin yang akan dihasilkan akan
berasal dari orang yang saleh. Itu pemahaman saya dari sabda Nabi:"كيف تكون يول عليكم" (bagaimana keadaan kamu begitulah pemimpin yang akan memimpin kamu).
Takwilnya: jika umat berpecah belah maka orang non-Muslim yang akan jadi
pemimpin; jika umat Islam tidak kuat kaderisasinya maka yang lahir jadi
pemimpin adalah kaum lain yang kuat kaderisasinya; jika Muslim tidak tegas dan
kompak dalam bersikap terhadap korupsi maka pemimpin yang akan lahir pun
demikian. Kalau "anteseden" (jika) itu semua tidak terjadi maka
"preseden" nya (maka) boleh jadi salah, karena Allah berkehendak
lain. Wallahu a'lam (FB 4 Mei 2016)
2. Pilih Pemimpin
Jika ada pertanyaan "pilih mana pemimpin kafir tapi tidak
korupsi, atau Muslim tapi koruptor" maka harus dijawab begini 1)
apakah pemimpin kafir itu hanya tidak korupsi, tapi menipu, memeras, menindas,
berzina, berkata jorok, arogan, dsb. 2) Apakah pemimpin kafir itu dijamin pasti
tidak korupsi atau tidak terbukti korupsi padahal korupsi 3) Apakah di dunia
ini tidak pilihan lain, kecuali kedua pilihan itu, apakah tidak mungkin ada
pilihan pemimpin Muslim yang bukan koruptor 4) Apakah kita tidak berfikir bahawa
korupsi bagi orang kafir itu sah-sah saja asal tidak terjerat hukum, asal tidak
ketahuan, asal dibahagi rata, dan asal pandai melobi semua pihak. 5) Kalau anda
Muslim, seorang Muslim itu sudah berlaku adil pada diri sendiri, karena
mengikuti fitrahnya bertuhan, sedang orang kafir itu sudah zalim pada diri
sendiri, karena mencampur kekafirannya dengan fitrahnya. Bagaimana seorang
kafir bisa bersikap adil pada orang lain pada diri sendiri saja sudah tidak
adil. Jadi pilihan diatas bukan alternatif yang harus dipilih. befikir
cerdaslah agar selamat dunia akherat. (FB 29 Mac 2016)
3. Kriteria Pemimpin Islam
Ketika umat Islam memimpin di
Andalusia dan Palestina, umat agama lain (Yahudi dan Nasrani) hidup damai tidak
diusir, tidak dicaci maki, tidak dipaksa masuk Islam dan bentuk kekerasan
lainnya, namun setelah umat Islam tidak memimpin di Andalusia mereka diusir,
dibunuh (Palestina), dipaksa masuk agama lain, kekayaan intelektualnya dicuri
lalu di bakar; dan istana serta bangunan masjidnya disita, diusir. Ketika
Sultan Turkey mendengan peristiwa di Andalusia seperti itu, dia akan membalas
mengusir orang Katholik dari Turkey, namun karena kedekatannya dengan Ulama, ia
mentaati nasehat ulama untuk tidak melalukan itu.
Jadi pemimpin Muslim itu bukan hanya
beragama Islam, tapi memiliki kriteria-krireria Islami dalam berperilaku,
berbicara, mengambil kebijakan, mengatur administrasi, dan sebagainya. Dia
dikendalikan oleh agama dan dinasehati oleh ulama yang saleh. Jika dia salah
dia tetap salah menurut Islam, jika dia korupsi dia tetap salah dalam kriteria
Islam, jika ia tidak adil dia dihukumi zalim dalam Islam. Tapi seorang pemimpin
kafir tidak punya kriteria itu, dia dapat melakukan apapun asal tidak bisa dijerat
hukum. Jika Muslim harus memilih, pilihlah pemimpin Muslim, sebab apapun
kekurangannya dia bertanggung jawab pada Allah, mendengar nasehat ulama dan
mendengar nurani rakyatnya. (Ali Imran 28) (FB 29 Mac 2016)
Wasiat Syeikh Abdullah Fahim
Teks Nasihat Allamah Abdullah Fahim*
kepada seluruh rakyat Melayu Malaya pada masa itu.
Bismilla’hir’Rahmani’r-rahim. Al-hamdulillah, wassolatu
wassalam ala sayyidina Muhammadin wa ala alihi wa ashabih (Amma ba’du)
Tuan-tuan sedia maklum, beratus-ratus
tahun bahawa orang-orang bangsa Melayu se Malaya ini dari peringkat ke bawah
hingga peringkat ke atas, awam-awam, qadhi-qadhi, ulama-ulama, menteri-menteri,
hingga raja-raja, sekalian mereka itu bermazhab dengan Mazhab al-Imam
asy-Syafie ijma'an. Tiada seorang pun
yang bermazhab lain daripada Mazhab Syafie ijma’an.
Tiada seorangpun yang bermazhab lain
daripada mazhab Syafie (yahrumu kharqul
ijma’)
Ambil mereka itu hukum-hukum fiqh
Syafie daripada kitab Tuhfah, dan kitab Nihayah
hingga kitab al-Umm dan mukhtasharatnya dan terjemahnya kepada bahasa Melayu
seperti Sabil al-Muhtadin, Bughyah al-Tullab, dan Matla’ al-Badrain dan lainnya.
Usuluddin atas perjalanan Abi
al-Hasan al-Asy'ari. Diambil dari syuruh dan hawasyi Umm al-Barahin, dan
Jauharah dan sebagainya daripada kitab-kitab Melayu.
Ilmu tasawuf atas perjalanan al-Imam
al-Ghazali diambilkan daripada Minhaj
al-Abidin, Ihya' Ulumid Din dan
terjemahnya kepada bahasa Melayu, seperti Siyar
as-Salikin'.
Maka ini kitab-kitab dan seumpamanya,
segala hukum dalamnya kesemuanya mengistinbat daripada al-Quran dan hadis yang
dihalusi dan ditapis oleh ulama-ulama
ajilla', diamal dengan dia sudah lebih daripada seribu tahun dan diterjemah
kepada bahasa Melayu beratus-ratus tahun.'
*Allamah Abdullah Fahim adalah
merupakan datuk kepada Perdana Menteri Malaysia kelima D.S. Abdullah Ahmad
Badawi
Menilai PAS
Kekuatan PAS yang sebenarnya terletak
kepada:
1. Perlembagaan PAS yang meletakkan
Islam sebagai DASAR parti.
2. Peranan Ulamak dalam kepimpinan
PAS
3. Cita-cita mendaulatkan Perundangan
Islam
4. Semangat anggota dan para simpatis
PAS.
Dalam sesebuah organisasi, tidak
dapat lari daripada persaingan dalaman termasuk melibatkan perebutan jawatan.
Pemenang sebenar dalam perebutan jawatan ialah mereka yang istiqamah dalam
perjuangan. Persaingan dalaman muncul apabila berlakunya pertembungan dua
kelompok dalam organisasi iaitu kelompok [1] konservatif dan kelompok [2]
progresif. Kedua-dua kelompok ini mempunyai penyokong dalam kalangan anak muda.
Kemuncak pertembungan ini ialah membiaknya budaya ekstrem sehingga menularkan
virus dalam organisasi. Sesiapa yang tidak berjiwa besar, kurang sabar dan
mudah merajuk, akan keluar organisasi. Sesiapa yang kuat sabar akan terus
melawan dalam gelanggang yang betul. Dan sesiapa yang mencintai kedamaian dan
ukhwah, mereka bertawaqquf daripada organisasi. Dalam kelompok konservatif dan
progresif sendiri ada juga puak tertentu seperti mengikut alumni universiti,
geng talaqi-turath-ruwaq, geng haraki-hizbi-usrah, jemaah-jemaah Islam dan
lain-lain.
Sesetengah pihak menilai dan
mengkritik kelemahan prestasi Kerajaan PAS Kelantan. Kita menghormati semua
pandangan dan jujurnya kita tidak boleh menafikan setiap yang berkaitan dengan
manusia ada kelemahannya. Suka atau tidak, gejala Korupsi, Kronisme dan
Nepostisme (KKN) akan muncul dalam sesebuah organisasi apabila keselesaan dan
kemewahan melanda organisasi tersebut. Wajib kita membanterasnya dan paling
kurang berusaha meminimunkan gejala KKN dalam organisasi yang Islami. Walaupun
mereka terlepas hukuman di dunia tetapi mereka tidak terlepas di mahkamah
akhirat.
Dalam bab alam sekitar, PAS dikritik
teruk disebabkan oleh pembalakan dan kes orang Asli. Setiap kerajaan ada
kebijaksanaan dalam menyelesaikan masalah dan mempunyai alasan tersendiri dalam
proses pembangunan dan kemajuan negeri. Negara Barat dan Jepun yang sangat
dibanggakan Urus Tadbir yang Baik juga turut terpalit dengan pelbagai kelemahan
termasuk dalam alam sekitar. Greenpeace banyak juga menghalang negara Barat dan
Jepun dalam pelbagai kes termasuk isu pemburuan ikan paus dan isu buangan sisa
radioaktif. Jika Kerajaan PAS Kelantan mengikut SOP yang betul, mereka perlu
berdepan dengan pihak penentang mereka di mahkamah. Ini menunjukkan keterbukaan
dan rakyat mempunyai hak bersuara dalam menentang kerajaan.
Aku Lebih Suci
Setiap manusia kaya kelemahan.
Manusia tidak mampu menjadi manusia ‘suci’ sebagaimana Rasulullah SAW. Semaksum
Rasulullah SAW turut dibenci oleh manusia yang lain. Kebencian dan kezaliman
terhadap pendukung perjuangan Islam berlaku sepanjang zaman.
Pada akhir zaman, ikutilah dan
pilihlah pemimpin bertaqwa sama ada kalangan ulamak atau pemimpin bertaqwa yang
dinasihati dan disokong oleh para ulamak. Lihat siapa ulamak yang menjadi
pemimpin ataupun ulamak yang menyokong pemimpin tersebut.
Dibawah dinukil nasihat Imam Syafie
diambil daripada sebuah laman web;
Ulama apa yang harus diikuti pada
akhir zaman? ini Jawaban Imam Syafi’i — nasehat Ketika murid Imam Syafi’i bertanya.
. “Ulama seperti apa yang kami harus ikuti diakhir zaman wahai guru?” . Imam
Syafi’i menjawab: “Ikutilah..ulama yang dibenci kaum kafir, kaum munafiq, dan
kaum fasik…” . “Dan jauhilah ulama yang disenangi kaum kafir, kaum munafiq, dan
kaum fasik…” . وسئل الإمام الشافعي رحمه الله تعالى: كيف تعرف أهل الحق في زمن الفتن؟! فقال: “اتبع سهام العدو فهي ترشدك إليهم”. . PESAN IMAM SYAFE’I
. Imam Syafe’i pernah berkata, . “Nanti di akhir zaman akan banyak Ulama yang
membingungkan Umat, sehingga Umat bingung memilih mana Ulama Warosatul Anbiya dan mana Ulama Suu yang menyesatkan Umat”. . Maka Imam
Syafe’i mengatakan, . “Carilah Ulama
yang paling di benci oleh orang-orang KAFIR dan orang MUNAFIK, dan
jadikanlah Ia sebagai Ulama yang
membimbingmu, dan jauhilah Ulama
yang dekat dengan orang KAFIR dan MUNAFIK karena ia akan menyesatkan mu,
menjauhi mu dari Keridhoan Allah”. . Nah sekarang perkataan Imam Syafei itu
terbukti, dan kita boleh MENILAInya sendiri mana Ulama yang di Musuhi oleh
orang KAFIR dan MUNAFIK yang harus kita ikuti, dan mana Ulama yang selalu dekat
dengan orang KAFIR dan MUNAFIK yang harus kita jauhi.
No comments:
Post a Comment