Sunday, December 27, 2020

Konsep Negara Islam Dalam Konteks Negara Bangsa

Konsep Negara Islam Dalam Konteks Negara Bangsa Malaysia

 

Sejak tumbang UMNO-BN, dominasi kuasa politik Melayu-Islam semakin terhakis. Pada waktu yang sama, kerajaan yang ada tidak utuh sehingga memerlukan penawaran politik bagi mengukuhkan kerajaan. Oleh sebab itu, muncul naratif dan wacana politik baru dimana banyak pertimbangan perlu diambil kira dalam membuat keputusan politik. Pertimbangan yang adipenting ialah

1.     Institusi Beraja

2.     Kedudukan Melayu-Islam-Bumiputera

3.     Masyarakat Majmuk

4.     Pengaruh politik wilayah Sabah-Sarawak

5.     Pengkongsian kuasa

 

Satu lagi ibrah ialah sekuat mana kuasa dominasi Melayu-Islam, pertimbangan masyarakat majmuk, pengaruh politik wilayah Sabah-Sarawak dan pengkongsian perlu diambil kira. Itu hakikat sebenar politik Malaysia.

 

Perjuangan menegakkan konsep Negara Islam mengikut jalan damai menurut Perlembagaan Malaysia. Justeru, kemenangan pilihan raya dan penguasaan politik sangat penting bagi mencapai matlamat tersebut.

 

Cabaran terbesar ialah cabaran dalaman iaitu [1]tahap kefahaman umat Islam yang masih rendah. Umat Islam pada zaman ini mengalami krisis taqwa, iman dan adab. Tiada guna para Islamis menegakkan Negara Islam tetapi tidak didokong oleh rakyat terutamanya orang Islam sendiri. Kedua [2], masalah ahli politik Islam yang tidak mempunyai kefahaman Islam sebagai addin dan terikat dengan arahan pimpinan dan parti sehingga tidak berani menyokong dasar atau usul yang melibatkan kepentingan dan kelangsungan Islam.

 

Cabaran luaran pula bagi menegakkan Negara Islam dan pelaksanaan syariat Islam ialah masyarakat majmuk, pengkongsian kuasa dan pengaruh politik Wilayah Sabah-Sarawak.

 

Dalam tradisi Islam, terdapat pengkategorian dhimmy (orang kafir dilindungi) dan harbiy (Orang kafir dipercayai). Minoriti bukan Islam lemah berada dalam majoriti masyarakat Islam yang kuat. Kerajaan Islam menaungi orang bukan Islam. Masalah yang ada ialah Malaysia mempunyai masyarakat majmuk. Jumlah umat Islam hampir. Dalam aspek tertentu, masyarakat  bukan Islam lebih kuat daripada masyarakat Islam terutamanya dari segi kekuatan ekonomi. Selain itu, konsep kewarganegaraan negara bangsa adalah sama dan tidak dipisahkan oleh agama.

 

Apabila pengaruh dominasi politik Melayu-Islam lemah, pengaruh politik wilayah Sabah-Sarawak semakin meningkat. Kerajaan Sabah dan Sarawak bersama pembangkang serta NGO menjadi kingmaker yang membikin pelbagai desakan dan ugutan menyebabkan kerajaan persekutuan bergantung harap kepada mereka. Tanpa sokong parti Sabah dan Sarawak, kerajaan persekutuan boleh tumbang.

 

Dalam konteks politik Malaysia, pengkongsian kuasa tidak dapat dielakkan dan sangat penting. Suasana politik hari ini, kerajaan tidak stabil dan utuh. Rakan kongsi kuasa boleh meruntuh dan menguat sesebuah kerajaan. Penawaran  dan pemujukan politik sentiasa berlaku bagi menggelakkan keruntuhan sesebuah kerajaan. Maka, ruang dan peluang melaksanakan negara Islam dan pelaksanaan syariat semakin sukar dan sempit.

 

Umat Islam mesti melakukan perubahan dalam strategi dan pendekatan politik demi kelangsungan politik Islam. Antara yang perlu difikir-buat ialah

1.     Ahli politik Islam mesti mendahulukan kepentingan umat Islam bukan lagi arahan parti

2.     Penerangan kepada ahli politik Islam dan bukan Islam mesti diteruskan

3.     Kuasa dominasi politik MIB mesti diperkuatkan kembali

Pelaksanaan syariat Islam dan negara Islam bergantung kepada kemahuan, nekad politik (political will), kemampuan, kesediaan dan kebijaksanaan strategi para pelaksana.

 

RUU355 umpamanya dilihat satu-satu usul yang menguji sokongan dan kebersamaan ahli politik Islam dalam mengutamakan isu kelangsungan umat Islam atau memilih mengakuri arahan parti. RUU355 menjadi satu program beransur-ansur dan berperingkat-peringkat. Pelaksanaan Syariat dan menegakkan Negara Islam perlu dilakukan mengikut senarai keutamaan yang disusun mengikut pertimbangan strategik dari segi keperluan, kemampuan dan kesediaan.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...