Sunday, December 27, 2020

Kenapa Tokoh Islam Menerima Sosialisme Islam dan Nasionalisme?

Seingat penulis, ramai tokoh menerima istilah-konsep sosialisme dan nasionalisme. Ada yang menamakan nasionalisme Islam dan Sosialisme Islam. Jika tidak salah, Agus Salim, Raden Haji Omar Said Tjokroaminoto, Dr Syed Hussein Alatas dan Dr Burhanuddin al Helmy menggunakan istilah-konsep sosialisme Islam. Tokoh tertentu seperti Imam Hassan al Banna bersetuju dengan konsep istilah-nasionalisme.

Kenapa situasi sebegini berlaku?

Ia disebabkan berlaku proses konkretiasasi dimana perubahan makna berlaku mengikut tafsiran pembaca. Seseorang pembaca atau pentafsir mempunyai kadar ilmu dan latar belakang yang berbeza menyebabkan kefahaman mereka berbeza. 

Selain itu, sifat berubah-ubah isi dan erti istilah-konsep mengikut perubahan zaman dan tempat juga menghasilkan perbezaan kefahaman. Penerimaan atau penolakkan istilah-konsep harus mengambil kira isi dan erti yang berubah-ubah. Mungkin istilah-konsep sebegini dilakukan Islamisasi agar isi dan ertinya lebih mendekati Islam.


Apapun, secara peribadi penulis menolak menerima istilah-konsep bikinan manusia ini (walaupun sama dari segi fitrah kemanusiaan) kerana ia membawa mudarat lebih besar dan kurang manfaat. Ia mengelirukan kefahaman orang awam dan anak muda  sehingga membawa ke arah kesesatan.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...