Sunday, December 24, 2017

Politik Islam



Politik Islam perlu dilihat dalam konteks yang lebih luas merentasi politik kepartian dan politik kesukuan. Politik Islam diikat dengan ikatan aqidah (kalimah syahadah) dan ukhwah (persaudaraan) Islam. Justeru, kita perlu membawa politik yang lebih matang, sejahtera dan muafakat dengan seruan penyatuan ummah dalam sesuatu isu.

Dalam politik, kita tidak perlu bersifat ‘hitam’putih’ atau mudah menjadi penghukum. Disinilah pendokong gerakan Islam yang menyertai politik kepartian seringkali terherot dengan pandangan yang berpihak kepada parti atau tokoh mereka sahaja bukannya kepada nama kebenaran. Kebenaran mesti mengatasi emosi dan kebencian.

Dalam Perkara Tetap, semua pihak perlu mengakurinya suka atau tidak. Cuma dari segi pelaksanaan boleh mengikut keutamaan, secara berfasa-fasa dan maqasid syariah selagi niat dan kaedahnya betul. Nak menghukum orang yang menafikan Perkara Tetap memerlukan kita bersifat adil dan berilmu. Paling baik diam daripada menjatuhkan penghukuman kerana kekurangan ilmu dan jika tidak berani menghadapi perbicaraan di mahkamah Allah semasa di Akhirat.

Perkara Berubah-ubah. Kita perlu menerima segala pandangan selagi ada nas daripada al-Quran dan As Sunnah daripada mana-mana pihak. Ia perlu dilakukan  dalam suasana beradab dalam memahami perbezaan. Semua pihak mengakui mereka benar dan tidak boleh memaksa orang lain menerima pandangan mereka. Disini kena ada sifat saling hormat menghormati.


Dalam kaedah gerakan Islam, keputusan syura ulama/pemimpin yang berdalil nas al-Quran dan hadith mesti diikuti daripada pandangan minoriti sesetengah ulama/pemimpin atau ulama/pemimpin secara individu.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...