Sunday, December 24, 2017

Al Quran dan As Sunnah: Pentafsiran dan Kefahaman yang Berbeza


Pentafsiran dan Kefahaman berbeza muncul ketika aplikasi ilmu disebabkan latar belakang orang, tempat, konteks, masa dan keadaan yang berbeza.
Pada pandangan ambe, dalam mengatasi pentafsiran dan kefahaman agama yang berbeza, kita mesti kembali kepada dalam agama Islam ada yang Perkara Tetap dan Perkara Berubah-ubah.
Dalam Perkara Tetap, semua pihak perlu mengakurinya suka atau tidak. Cuma dari segi pelaksanaan boleh mengikut keutamaan, secara berfasa-fasa dan maqasid syariah selagi niat dan kaedahnya betul. Nak menghukum orang yang menafikan Perkara Tetap memerlukan kita bersifat adil dan berilmu. Paling baik diam daripada menjatuhkan penghukuman kerana kekurangan ilmu dan jika tidak berani menghadapi perbicaraan di mahkamah Allah semasa di Akhirat.
Perkara Berubah-ubah. Kita perlu menerima segala pandangan selagi ada nas daripada al-Quran dan As Sunnah daripada mana-mana pihak. Ia perlu dilakukan  dalam suasana beradab dalam memahami perbezaan. Semua pihak mengakui mereka benar dan tidak boleh memaksa orang lain menerima pandangan mereka. Disini kena ada sifat saling hormat menghormati.
Jika kita memahami kedua-dua ini, tiada alasan untuk kita bermusuh dan berdebat tanpa noktah.

Aplikasi Islam dalam kehidupan memerlukan keseimbangan antara teks dan konteks. Paling penting, niat dan kaedah yang betul. Maka semua orang mesti terus belajar.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...