Sunday, December 24, 2017

Isu Kesusahan Rakyat Dalam PRU 14 dan Budaya Politik Revolusi Industri 4.0



Kita berada dalam tempoh 100 hari menghadapi Pilihan Raya ke 14 (PRU 14) dilihat paling sengit dan dramatik. Ini disebabkan kehadiran gabungan Tun Mahathir dan DS Anwar Ibrahim dalam Pakatan Harapan (PH), PAS dan Gagasan Sejahtera pada paksi tengah dan UMNO-BN terpalit dengan pelbagai isu. Rakyat pula mengalami kesusahan dan kesempitan hidup. Pada masa yang sama, perkembangan internet dan gajet mengubah pemikiran dan budaya politik masyarakat Malaysia.

Dalam pilihan raya, para pengundi biasanya berdasarkan [1] parti politik, [2] calon dan [3] isu semasa.

Dalam persoalan [1] dan [2], ia sangat berkaitan dengan ideologi, keahlian dalam parti, sealiran pemikiran, kaum, tradisi keluarga, pengkaderan dan agama. Manakala persoalan [3], para pengundi yang melihat isu semasa, populisme, prestasi parti dan calon, dan tawaran manifesto.

Ciri-ciri Era politik RI 4.0 yang boleh dilihat ialah [1] jentera politik media sosial, [2] pengimejan populariti, [3] manipulasi maklumat dan menimbulkan persepsi yang mengelirukan dan meresahkan masyarakat. Semuanya berasaskan pengunaan maksimun internet dan gajet.

[4] Populisme bakal meruntuhkan pegangan politik berasaskan ideologi, agama, kaum dan tradisi keluarga. Pengundi memilih tokoh yang popular dan parti-parti yang berjaya memainkan dan memanipulasi isu-isu popular yang dekat dengan hati rakyat. Anak muda tidak lagi melihat kepada keahlian sesebuah parti.

[5] Sealiran. Kelompok berpendidikan bakal memilih calon yang sesuai dengan pemikiran mereka tanpa mengira parti mereka. Kelompok agama daripada kaum salafi akan mengundi calon-calon sealiran tidak kira sama ada daripada UMNO, PAS atau Amanah. Begitu juga kelompok liberalis akan memilih calon sealiran mereka tak kira sama ada daripada BN atau PH.

PRU 14 dilihat sebagai pilihan raya yang sengit dan mengelirukan serta sukar dijangka pilihan rakyat. [1] berlakunya pertembungan 3 penjuru, [2] kewujudan parti Amanah Nasional dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia bakal mengalih undi PAS dan UMNO dan [3] isu kesusahan rakyat dan isu-isu besar negara boleh mengalih sokongan rakyat kepada pembangkang dan [4]  penolakan orang Melayu-Islam terhadap DAP. Keempat-empat ini menyebabkan PRU 14 sukar dijangka keputusan.

Punbegitu sesetengah pandangan menyatakan BN akan kekal menang akibat daripada pertembungan 3 penjuru dimana undi pembangkang telah berpecah.

Isu terbesar dalam PRU 14 ialah isu kesusahan rakyat dengan kenaikan kos kehidupan. Isu ini dekat dengan rakyat berbanding isu-isu penyelewengan lain yang bersifat negara seperti FELDA dan 1 MDB. Isu-isu besar negara tidak dirasai oleh rakyat walaupun mereka tahu dan mengutuk tindakan kebodohan dan kebebalan sesetengah pendekatan kerajaan yang menyeleweng dan salah urus tadbir.

Pemenang PRU 14 ditentukan oleh keberkesanan kerajaan mengurangkan kesusahan rakyat dan sejauh mana pihak pembangkang (PAS dan PH) memanipulasikan isu kesusahan rakyat.


Apapun akhirnya, kita mendoakan kepada Allah SWT mengurniakan Malaysia para pemimpin yang beriman, berakhlak dan mampu mentadbir negara dengan amanah.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...