Tuesday, December 26, 2017

Pemikiran TGHH


1. Sumber pemikiran:
a) Al-Quran,
b) As-Sunnah, 
c) Pandangan ulamak
d) Sejarah perjuangan Rasulullah SAW- Khalifah-Daulah-pemimpin-ulamak Islam.
Hampir tiada tulisan atau ucapan TGHH menempelkan hujah-hujah sarjana Barat atau Timur dalam menyokong hujah-hujah beliau. Sesetengah orang berpandangan, 'lekeh' jika tidak mengunakan hujah-hujah sokongan sarjana Barat dan Timur itu.
Sebenarnya, inilah kekuatan yang dimiliki oleh beliau dalam melihat kejelasan dan keaslian pemikiran Islam daripada sumber yang berwibawa dan berautoriti serta sahih kebenaran disisi Allah dan RasulNya.
2. Tema Pemikiran
a) Aqidah Sebagai Tunjang Perjuangan
b) Islam Sebagai Addin
c) Islam Sebagai Jalan Penyelesaian
d) Islam Mentadbir dan Memimpin Umat Manusia
Empat tema pemikiran beliau sudah bermain sejak awal kemunculan beliau sebagai ulama muda dan pemimpin gerakan Islam pada awal tahun 1980an dahulu. Ia konsisten selari dengan istiqamah beliau dalam perjuangan dan jalan yang diyakininya.
Tema pemikiran beliau disaluti dengan kesuaian dan kearifan zaman. sebagai contoh gagasan kerajaan teknorat.
Selain itu, tema pemikiran beliau disaluti dengan keutamaan paling penting dan sesuai dengan konteks semasa. Ini dapat dilihat kenapa PAS boleh bersama dengan DAP pada zaman BA kemudian berpisah dan kembali bertaut pada zaman PR dan berpisah kembali. Nampak macam 'pragmatis' tetapi ia berdasarkan nas.
Beliau juga seorang 'demokrat', memilih jalan pilihan raya dan pelbagai eksperimen politik yang selari dengan ajaran Islam.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...