Sunday, December 24, 2017

ALAM POLITIK


 Kita memerlukan pembangkang yang konstruktif (membina) bukannya destruktif (meruntuhkan). Pembangkang bertindak sebagai penasihat, pengawas, penegur dan pemberi idea. Ia penting dalam membangunkan ummah dan mengelakkan kerajaan melakukan kezaliman. Pembangkang hanya menurunkan kerajaan dalam gelanggang pilihanraya bukan menumbangkan kerajaan melalui jalanan dan revolusi.

Kita memerlukan rakyat yang kritis bukannya hanya mengekor kerajaan. Rakyat yang kritis bukannya kaya dengan kritikan tetapi membantu kerajaan dengan khidmat social dan berbudaya sukarelawan. Rakyat perlu berdikari mengatasi masalah melalui komuniti setempat bukannya mengharapkan subsidi dan bantuan kerajaan sahaja. Rakyat perlu mewujudkan ‘gerakan’ atau NGO untuk mewujudkan solidarity dalam sesuatu perkara dan isu.

Pemimpin kerajaan perlu seorang demokratis dimana mereka bukan sahaja memberi idea tetapi sanggup menerima idea daripada sesiapa jua termasuk daripada pembangkang dan rakyat. Sifat ‘pembuli’ kepada pembangkang yang kalah pilihan raya atau kerajaan negeri yang dikuasai pembangkang mesti dielakkan. Kerajaan mesti menjauhi Korupsi (rasuah), Kronisme dan Nepotisme (KKN). Begitu juga sifat diktator-zalim dan menjadikan negara sebagai ‘darul’ cukai mesti dijauhi untuk memberi kesejahteraan dan berkebajikan kepada rakyat.


# Pendirian

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...