Saturday, June 09, 2018

Perjuangan Islam



I
Perjuangan Islam bukan hanya milik Ikhwanul Muslimin atau milik PAS. Perjuangan Islam milik sesiapa sahaja yang bersyahadah dengan memenuhi syarat ilmu-ilmu Islam.
Dalam satu wawancara Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyentuh beberapa perkara,
1. Seandainya ada semangat Islam sebesar zarah
2. Berada dalam PAS kerana Islam. Keluar PAS kerana Islam.
3. ‘Jangan segan dan malu’ mempertahankan dan memperjuangkan Islam dalam kelompok yang dikuasai oleh kelompok bukan pemikiran Islam.
Ketiga-tiga perkara  diatas mengambarkan bahawa perjuangan Islam bukan milik individu atau kumpulan tertentu. Perjuangan Islam juga bukan hanya milik PAS. Perjuangan milik individu yang mempunyai niat yang ikhlas memperjuangkan Islam sama ada secara individu atau kumpulan.
Maka tidak timbul, PAS itu agama, PAS itu lebih suci atau tak sokong PAS itu kafir kecuali yang mereka berniat jahat atau jahil.

II
Pemilihan PAS sebagai gerakan Islam yang terbaik berbanding gerakan Islam yang lain disebabkan oleh:
1. Dasar dalam Perlembagaan PAS adalah ISLAM.
2. Rujukan yang termaktub dalam Perlembagaan PAS adalah al-Quran, as Sunnah, Ijma’ Ulama dan Qiyas
3. Badan yang tertinggi dan berkuasa dalam PAS ialah Majlis Syura Ulamak dibantu oleh Dewan Ulamak.
4. Perjuangan PAS bersifat syumul meliputi semua aspek termasuk penegakkan masyarakat Islam dan perundangan Islam.
5. Disertai oleh semua lapisan masyarakat yang pelbagai latarbelakang ilmu. Ia bukan bersifat eksklusif dan elitis.

III
Kita semua adalah berjuang untuk Islam pada posisi masing-masing. Semuanya bergantung kepada NIAT masing-masing dengan cara mengikut ijtihad masing-masing. Paling penting menghormati antara satu sama lain. Ada secara jemaah. Ada juga secara individu. Berjemaah itu terbaik  berbanding secara individu.
Jemaah Islam itu penting tetapi kualiti diri dari segi iman, akhlak dan prestasi kerja menurut Islam lagi penting kerana kualiti ini menentukan kualiti perjuangan Islam oleh sesebuah jemaah Islam yang kita sertai.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...