Saturday, January 20, 2018

Islam Sebagai Wasilah Penyelesaian Kemiskinan dan Masalah Ekonomi Negara.


[1]
Jika dilihat daripada mata kasar, orang Melayu masih miskin terutamanya penduduk di luar bandar dan kelas bawahan-menengah bawah di bandar.
Mereka miskin bukanlah bermaksud mereka bersifat pemalas dan bodoh kerana sifat malas dan bodoh itu bukanlah sifat bangsa tetapi seseorang individu tanpa mengira ia seorang Melayu, Cina, Jepun atau ‘Mat Salleh’.
[2]
Miskin tidak boleh dihapus atau dibasmi. Kemiskinan hanya mampu dikurangkan jumlahnya atau kadar kehidupan keluarga yang miskin.
Dalam Islam, miskin bukanlah satu masalah besar jika seseorang yang miskin itu bertaqwa dan redha dengan qada’ dan qadar Allah SWT. Redha dengan qada’ dan qadar Allah SWT bukan bermakna kita seorang ‘fatalis’ (berserah diri kepada nasib) kerana Islam mengajar kita supaya meluruskan niat, berusaha bersungguh-sungguh dan bertawakal kepada Allah dalam setiap perkara.
Kaya atau miskin adalah ketentuan Allah, jangan sampai kekayaan atau kemiskinan menjejaskan ketaqwaan diri kita kepada Allah sekaligus menjerumuskan diri ke dalam neraka.
[3]
Kehidupan asal orang Melayu adalah sederhana dan mengamalkan ekonomi ‘kampung’ atau sara diri. Ekonomi Kampung ini adalah pembekal kepada Ekonomi Perdagangan Melayu yang berada di pelabuhan utama dalam Daulah Melayu. Bangsa Melayu merupakan bangsa Tani-Pelaut-Pedagang dan berbudaya ‘kosmopolitan’ yang akhirnya dimusnahkan oleh kolonial Barat. Akhirnya, pelabuhan dan pedagang Melayu disekat, Orang Melayu hanya menjadi petani yang membekalkan hasil rempah ratus kepada penjajah Barat.
Kedatangan penjajah Barat, orang Melayu telah dipenjarakan dalam ‘struktur ekonomi’ mengikut pandangan Barat sehingga menjejaskan kekuasaan politik Melayu, kehidupan ekonomi dan kearifan tempatan Orang Melayu.
Tulisa Pendeta Za’ba, orang Melayu mengalami tiga masalah penindasan dari segi monopoli, gaji, sewa dan berhutang (riba-bunga), usaha yang kecil (modal) dan keadaan terbiar.
[4]
Pertanian sebagai satu perniagaan yang berpendapatan tinggi. Antara usaha yang dilaksanakan oleh kerajaan Malaysia pada hari ini. Jauh sebelum itu, Za’ba menyatakan, ‘...tanaman yang akan menghasilkan pendapatan tinggi’.
Untuk merealisasikan cita-cita pertanian sebagai satu perniagaan yang berpendapatan tinggi, kita mesti memecahkan monopoli terutamanya oleh orang tengah. Kerajaan perlu berperanan menghalang kaum kapitalis mendapat keuntungan yang berlebihan dan melampau.
Pemilihan pegawai yang menguruskan peningkatan pertanian sebagai perniagaan dalam kalangan orang yang betul dan amanah.
Kerajaan perlu menyediakan ruang dan peluang agar petani-usahawan tani dan usahawan kecil-sederhana berupaya menjana berpendapatan tinggi sekaligus mencipta peluang pekerjaan baru kepada orang lain.
Antara yang penting ialah [1] modal, [2] teknologi dan [3] pemasaran
[5]
Abdul Hadi Awang menyatakan:
A. Masalah berlaku apabila manusia tidak mengetahui hikmah tujuan mereka diciptakan
B. Masalah yang berlaku ddisebabkan oleh salah urus tadbir dengan pendekatan yang salah dan dasar yang salah.
C. Jalan penyelesaian terbaik ialah menukar pucuk kepimpinan yang lebih amanah dan adil dalam mengagihkan kekayaan negara kepada semua rakyat jelata. Kekayaan negara tidak wajar berputar dalam kalangan segelintir kelompok elit sahaja.
[6]
Penyelesaian kemiskinan boleh dilakukan dengan peranan komuniti dan ahli keluarga bukan hanya menunggu peranan kerajaan
Pada pandangan Nik Abdul Aziz Nik Mat, kemiskinan tidak boleh dibasmi tetapi boleh dikurangkan. kita boleh merumuskan bagaimana Islam mengurangkan kemiskinan;
A. Semangat keadilan dan saksama sesama manusia. Manusia tanpa mengira kaum dan agama serta negara berasal daripada Adam. Apabila manusia sedar mereka berasal daripada keturunan yang sama, timbullah rasa SIMPATI antara satu sama lain. Hilanglah benci dan dendam antara sesama manusia.
B.  Persaudaraan sesama mukmin. Hubungan kasih sayang sesama mukmin melalui pertalian aqidah.
C. Berumahtangga. Suami mengunakan tulang empat kerat untuk berusaha mencari nafkah keluarga. Kesabaran dalam mendidik anak-anak sehingga dewasa boleh melahirkan insan yang menjaga kedua-dua ibubapa mereka yang tua dan miskin. Ahli keluarga dan saudara mara kena bantu anggota keluarga yang miskin dan kesusahan.
D. Peranan Jiran.
E. Peranan Kerajaan.
[7]
PAS dalam janji PRU 14 akan mengagihkan kekayaan negara dengan lebih adil dan saksama mengikut Islam.
PRINSIP-PRINSIP ISLAM BERKAITAN PENGURUSAN PEREKONOMIAN NEGARA
Prinsip 1 : Harta negara tidak boleh berlegar di kalangan golongan kaya sahaja
Prinsip 2 : Cukai diambil daripada lebihan golongan kaya untuk diagihkan kepada golongan miskin
Prinsip 3 : Menaikkan taraf golongan miskin dan penurunan kos sara hidup adalah sasaran utama sistem ekonomi Islam
Prinsip 4 : Fardhu Kifayah dalam penyediaan keperluan masyarakat
Prinsip 5 : Anti Monopoli, anti ‘Ghulul’ dan anti ‘Buble’
[8]
CADANGAN PAS TERHADAP 3 PERMASALAHAN EKONOMI NEGARA
Permasalahan 1: Pelaksanaan GST ( Kejatuhan Harga Petroleum dan Kesilapan Kerajaan Malaysia Bergantung kepada GST sebagai Sumber Alternatif Pendapatan Negara )
Penyelesaian 1 Untuk Permasalahan 1: Cukai Atas Simpanan Syarikat dan Korporat (Taxation on Deposits)
Penyelesaian 2 Untuk Permasalahan 1: Cukai Perdagangan Keuntungan Saham Di Bursa Saham Malaysia (Tax On Share Trading Gain)
Permasalahan 2: Kejatuhan Matawang Ringgit dan Kesannya Kepada Perbelanjaaan Negara dan Rakyat
Penyelesaian 1 Untuk Permasalahan 2 : Penggantian Import (Import Substitution)
Penyelesaian 2 Untuk Permasalahan 2: Penelitian Semula Kontrak Kerajaan (Value Engineering)
Permasalahan 3: Kenaikan Kos Sara Hidup
Penyelesaian 1 Untuk Permasalahan 3: Program Mampu Memiliki Rumah (Affordable Home-Ownership) alternatif kepada Program Rumah Mampu Milik (Affordable Home)
a.Kaedah Musyarakah: Perkongsian Pemilikan bersama Kerajaan dengan Pembayaran Bertangguh
b.Kaedah Sukuk Al Ijarah Melalui Perkongsian Pemilikan dengan Individu atau Organisasi
Penyelesaian 2 Untuk Permasalahan 3: Elaun Kos Sara hidup (Cost of Living Allowance, COLA) Sementara oleh Majikan Swasta
untuk lebih lanjut, sila lihat Dokumen Hijau.
[9]
PAS konsisten tidak bersetuju dengan langkah Kerajaan Malaysia mengekalkan GST, sebaliknya PAS mencadangkan mekanisma percukaian lain yang boleh dikenakan sebagai alternatif kepada GST.
Pada pandangan penulis, kesilapan GST kerana [1] ia dibuat disebabkan kelemahan pengurusan ekonomi negara, [2] sudah terlambat kerana dilakukan dalam keadaan ekonomi merudum dan [3] terdapat pertindihan cukai sehingga terdapat dua cukai dalam suatu perkara.
Kebaikan GST, orang yang berpendapatan tinggi akan dikenakan cukai lebih tinggi. Mereka selama in menaut kelebihan subsidi kerajaan yang membantu golongan berpendapatan rendah.
GST tidak wajar dikenakan kepada barang keperluan utama yang seringkali digunakan oleh golongan berpendapatan rendah.
Seiring dengan GST, sewajarnya pendidikan percuma daripada tadika sehingga universiti dan kos kesihatan percuma.


No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...