Friday, November 15, 2019

PILIHAN RAYA

Pilihan Raya: konsep first-past-the-post (FPTP) atau proportional representation(PR).
Setiap konsep pilihan raya sudah tentu ada pro dan kontra.
Paling penting ia sesuai dengan realiti sesebuah negara.
Ambe peringkat awal tidak menyokong pemerintahan berasaskan beraja. Tetapi berubah fikiran. Begitu tentang konsep pilihan raya, ambe peringkat awal memang menyokong konsep PR. Tetapi kini menyokong FPTP. Kenapa? Realiti masyarakat dan konteks semasa.
Dalam politik kenegaraan, paling penting ialah kestabilan politik. Diikuti oleh kesejahteraan dan kebajikan rakyat.
Kemenangan PH dilihat mengancam kuasa politik Melayu-Bumiptera, masyarakat luar bandar dan masyarakat Islam yang menjadi tulang belakang kestabilan politik negara ini. Polisi dan pendekatan PH terutamanya DAP dalam memerintah dan politik tidak disenangi oleh majoriti rakyat.
Konsep PR boleh menjerumuskan kepada ketidakstabilan politik. Politik Sabah umpamanya pernah tidak stabil. Akhirnya, SPR mewujudkan kerusi bumiputera Islam, bumiputera bukan Islam dan bukan Bumiputera. Dan kerusi Ketua Menteri Sabah pernah digilirkan oleh Tun M.
Politik Lebanon juga sama tidak stabil ekoran komposisi kelompok agama dan mazhab.
FPTP perlu dikekalkan bagi menjamin kestabilan politik. Cuma janganlah melakukan persempadan semula demi kemenangan pihak pemerintah
Kemenangan dalam Pilihan raya yang boleh menjerumuskan ke arah konflik, bukanlah satu yang baik bagi rakyat jelata.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...