Thursday, March 24, 2011

Siapa yang Mencabar Hadi?(II)

Siapa yang Mencabar Hadi?(II)

Kini muktamar Pas hampir tiba, para blogger PAS Reform mula memukul gendang perang. Pasukan perang mula disusun untuk menghadapi grup kerajaan perpaduan. Saya menyokong kenyataan Ustaz Nasarudin Tantawi agar pihak yang tidak berpuas hati dengan TGHH mencari ikon untuk mencabar tuan guru presiden.

Watak yang bakal dikeronyok dan sedap dihentam ialah TGHH, Ustaz Nasharudin Mat Isa, Dr Hassan Ali, Ustaz Nasarudin Tantawi, Ustaz Idris Ahmad dan Ustaz Zaharudin Mohamad[ahli Majlis Syura Ulama PAS merangkap menantu Presiden]. Tak lupa kepada grup PAS Terengganu. Kikikiki.

TGHH merupakan ideolog PAS dan hidupnya susah dengan PAS. Orang sepertinya mungkin menjadi ulama setaraf Dr Yusof al Qaradhawi jika sepenuh masa bergiat dalam dunia akademik. Cuma usia, kesihatan, sikap politik dan pendekatan serta beberapa sifat diri yang mengambarkan kelemahannya. Itulah dinamakan manusia. Saya berkeyakinan, kita lebih banyak berburuk sangka dalam mengadili beliau sedangkan kita sendiri tidak mempunyai ciri pengikut yang sejati.

Antara cadangan PAS Reform ialah mencalonkan TGNA menentang TGHH bagi jawatan Presiden PAS. Bagi penulis ia tidak logik dengan peningkatan usia TGNA. Manakala TGHH pula rela dan sanggup dicabar dalam mempertahankan baju amanah yang ditanggungjawabkan kepadanya.

Antara calon yang dilihat berpotensi dan diwar-war oleh ramai orang ialah
a. Tuan Guru Ahmad Awang
b. Ustaz Azizan Abdul Razak
c. Dato Husam Musa
d. Dr Dzulkifli Ahmad
e. Tuan Guru Tuan Ibrahim Tuan Man

TGAA merupakan tokoh berpengalaman dalam pentadbiran agama, mantan Presiden Persatuan Ulama Malaysia, berilmu dan banyak kenalan di peringkat global. Tokoh ini dicalonkan oleh sesetengah pihak PAS Reform. Beliau dilihat ulama yang menentang konsep kerajaan perpaduan. Apapun calon ini tidak mempunyai pengaruh besar dalam PAS berbanding TGHH yang hidup susah dalam PAS sejak zaman muda lagi.

Ustaz Azizan hasil cadangan Prof Dr Aziz Bari. Ustaz Azizan mempunyai pengalaman dalam akademik dan perancangan ekonomi Islam. Pada mulanya, beliau disokong untuk menentang Presiden. Apabila Ustaz Azizan menolak dan ada beberapa kes dalam kerajaan Kedah membuat pihak PAS Reform tawar hati dengan beliau. Usia dan pengaruh antara kekurangan beliau.

Dato Husam Musa adalah anak didik TGNA pernah bertanding jawatan Timbalan Presiden melawan Ustaz Nasharudin Mat Isa atas alasan mahu membawa perubahan dalam PAS. Pada pandangan saya, Dato Husam boleh membawa legasi pemikiran dan perjuangan TGNA dalam mencabar TGHH. Dokongan TGNA terhadap beliau akan menguatkan lagi pengaruh beliau. Beliau digemari oleh generasi muda.

Dr Dzukifli Ahmad adalah calon peribadi saya. Pada saya, pemikiran beliau wajar mendominasi PAS suatu hari nanti. Beliau merupakan pemikir dan pakar strategik PAS. Cuma beliau terlalu idealis dan terkedepan meninggalkan pemikiran sahabat-sahabat yang lain. Selain itu pengaruh beliau tidak meluas dan hanya kuat dalam kelompok tertentu sahaja.

Calon pilihan saya ialah TG Tuan Ibrahim Tuan Man. Tokoh yang membawa banyak perubahan dalam kehidupan beragama di kejiranan Rantau Perintis, Bandar Jengka. Mantan pensyarah UiTM dan sangat mesra rakyat. Pengaruh dalam parti semakin luas, cuma di peringkat global masih kurang jaringannya.

Calon-calon di atas hanyalah cadangan orang dan ulasan saya. Manusia akan menyatakan ketidakpuasan hati dan mengatakan dialah yang berkuasa dan betul. Apabila menang disanjung, kalah dicaci. Pihak tertentu mahu nafsu amarah mereka ditegak melalui umpanan, slogan dan ingin pihak lain dijatuhkan. Kebencian dimarakkan dan pembunuhan karekter dilakukan. Malang sungguh bagi para perokok dan pengintai buntut/buah dada perempuan yang berjuang Islam.

Apapun muktamarlah akan memilih pilihan hatinya.

Disini saya nukilkan pasukan impian saya pada muktamar kali ini. Saya sifatkan PAS berada dalam fasa ‘kerajaan peralihan’. Buat sementara ini PAS ditadbir oleh TGHH sebelum diserahkan kepada TG Tuan Ibrahim. Bukanlah kita ingin menjatuhkan Ustaz Nasharudin Mat Isa, cuma karekter beliau tidak sekuat karekter TGHH dalam menghadapi badai politik. Pada saya imej beliau sudah rosak apabila dihentam sendiri oleh Mursyidul Aam PAS. Moga beliau boleh menjadi Timbalan Presiden semasa era TG Tuan Ibrahim menjadi Presiden PAS.

Presiden : Tuan Guru Haji Hadi
Timbalan Presiden : Tuan Guru Tuan Ibrahim Tuan Man
Naib Presiden : Ustaz Nasharudin Mat Isa(2), YB. Salahudin Ayub (1), YB Dato Husam Musa dan YB Ir. Nizar(3), Dr Dzukifli Ahmad.[pilih tiga]

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...