Monday, July 14, 2008

Abang Najib: Wira Istimewa

ABANG NAJIB: WIRA ISTIMEWA GERAKAN MAHASISWA

Memang dasar suka menulis. Sukar untuk dipisah menulis daripada diri ini. Jadi terpaksa menulis lagi. Ketika membaca tabloid Wasilah bil 65, terpandang ilustrasi gambar insan yang pernah kukenali. Ilustrasi ini dilukis oleh Paley. Bila penulis menanyai isteri penulis(mantan ketua HELWI PMIUM), dia pun mengenali orangnya. Orang itu adalah abang Najib, Presiden Persatuan orang kurang upaya UM dan mantan ahli MPPUM.

Abang Najib memang kukagumi, walaupun aku mengenalinya pada waktu yang singkat. Seingat aku, awal pertemuan kami semasa beliau berkempen dekat Surau Fakulti sastera. Abang Najib juga antara penyumbang bahan kepada pembikinan tesisku terutamanya memberi pinjam buku Bersama Anwar Ke Penjara karangan mantan Presiden PMUM 1974, kamarazaman yaakob. Pernah aku ke kolej 12 untuk mengambil buku itu. Jika tidak silap aku, beliau tinggal bersama saudara murtaza(bekas SUA MPPUM).

Minat kami juga sama sukakan seni-budaya terutamanya puisi. Aku tak lupa sajak ‘kembang-kempis’nya. Aku juga tak lupa sindiran mesra abang najib kepada ayahanda hashim yaakob semasa majlis baca sajak di kolej 2 anjuran esastera. Pernah satu ketika abang Najib cakap dia nak menceburi bidang motivator selepas alam kampus.

Kini abang najib hilang tanpa berita. Ilustrasi tabloid Wasilah mengamit memori terhadap abang najib. Terima kasih atas jasamu abang Najib.

Moga abang najib bahagia dan berjaya dalam hidupnya.

20/6/08

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...