Wednesday, January 23, 2008

Oh Demonstrasi!

DEMONSTRASI

Masa di universiti Malaya, aku pernah bercadang untuk mengkaji sejarah demonstrasi pelajar di negara ini. Setelah dipersoal dengan penangan intelektual yang begitu tajam oleh Pak Lah(Prof. Abdullah Zakaria), aku beralih arah.

Bagiku demonstrasi adalah satu ketidakpuasan terhadap sesuatu yang dilakukan oleh satu kumpulan bagi menyatakan perasaan. Kalau ganas dikenali rusuhan, kalau aman dikenali pula tunjuk perasaan. Tersenyum aku apabila membaca PMIUM/GAGASAN mengadakan demonstrasi di kolej 9 dan KK12. Adakah itu benar?

Jika andai kata benarnya rusuhan di Batu Buruk atau Kolej 9 oleh gerakan Islam, ia telah dilakukan oleh pengikut fanatic yang terlalu bersemangat atas nama perjuangan tetapi silap dalam aturan kebijaksanaan akal. Jika bukan, ia adalah muslihat musuh yang digelapkan mata daripada kebenaran.

Dalam sejarah mahasiswa, Anwar Ibrahim, Ibrahim Ali, Abu Zar, Hishamuddin Rais dan Ahmad Shabery Cheek antara tokoh yang berjaya menarik ribuan mahasiswa berarak menentang ketidakadilan pemerintah. Baling, Tasek Utara dan Bangunan AIA menjadi saksi keunggulan mereka.

Tun Dr. Mahathir juga Berjaya mengapi-apikan mahasiswa supaya berdemonstrasi menjatuhkan Tunku abdul Rahman. Dikatakan Anwar Ibrahim menangis dalam ucapan Dr Mahathir dalam dewan kuliah utama fakulti sastera, um. Selain itu, Dr. Mahathir juga terlibat sama dalam demonstrasi di kota bahru sehingga darurat diisythar di sana sekaligus menjatuhkan kerajaan PAS Kelantan.

Teringat tulisan Saudara Hanif Baderun yang menyatakan demonstrasi adalah satu seni. Memang benar, demonstrasi adalah seni bagi seseorang meluahkan perasaan, sebagaimana kita melukis atau menulis. Bagi pimpinan GMI, anda diberi pilihan untuk berjaya atau tidak dalam demonstrasi anda?

8/10/07

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...